Kyrkovalet 2021

19 september är det kyrkoval! Vi vill ha en kyrka som är öppen för alla. Det finns lika många relationer till Svenska kyrkan som det finns medlemmar. Vissa deltar aktivt i gudstjänstlivet varje söndag, några tar del av kulturverksamheten och andra delar livets stora händelser tillsammans. Oavsett vilken relation du har till kyrkan menar vi att alla medlemmar ska få delta på lika villkor och ha samma rätt till demokratiskt inflytande. Kyrkan ska finnas till för och vara öppen för alla – detta är en av grunderna i det vi kallar folkkyrkan. Mot detta mobiliserar de krafter som vill sluta kyrkan inåt och ställa grupp mot grupp – det kan vi aldrig acceptera!

Såhär röstar du

Nu är kyrkovalsedlarna klubbade!
På distriktsårskongressen i Göteborg i april 2021 fattades beslut om valsedlar för Göteborg. Här hittar du dem.

Klicka här för att komma till Socialdemokraterna i Svenska kyrkans nationella sida.

Argumentationsutbildning för alla valarbetare

19 september är det val till Svenska kyrkan. Vad handlar valet om och varför ställer Socialdemokraterna upp i kyrkovalet? Vilka är våra hjärtefrågor? Vad står de andra för? Nu har du chansen att sätta dig in valet och hjälpa partiet att få fler röster i valet. Välkommen till en träff där du får vässat dina argument och lär dig mer om våra motståndare.
22 augusti        Kyrkovalsupptakt
23 augusti        Argumentationsträffar
24 augusti        Argumentationsträffar
25 augusti        Argumentationsträffar
26 augusti        Argumentationsträffar
Träffar genomförs under våren i de olika pastoraten/församlingarna för kyrkopolitikerna som är aktiva idag och de som står på valsedlarna. I augusti efter valupptakten sker argumentationsträffar för valarbetare och kandidater som vill uppdatera sig. Det blir både kväll- och dagtid att välja på. Inbjudan kommer. Material tas fram för att göra våra politiska hjärtefrågor tydliga och visa på våra motståndare i andra nomineringsgrupper.

Anmäl dig här:

Har du frågor?
Kontakta ombudsman Carina Ring på [email protected] eller tel 073-026 19 00.

Kandidatutbildning
Välkomna alla kandidater i kyrkopolitiken!

I din brevlåda ska det kommit ett kuvert med Valmanifestet, Socialdemokraternas kyrkopolitiska program samt ”Att vara kyrkopolitiker” Perfekt läsning i sommar!

Alla kandidater inbjuds till 4 valbara träffar kl 18-19.30
Måndag 14 juni, Tisdag 15 juni, Måndag 21 juni eller Torsdag 19 augusti.
Välj dag eller var med på flera för att träffa många aktiva kyrkopolitiker och prata politik!

Karin Greenberg Gelotte berättar och svarar på frågor om att vara kyrkopolitiskt aktiv som ordförande i kyrkorådet. Magnus Hermansson Adler går kort igenom Valmanifestet och Socialdemokraternas kyrkopolitiska program och svara på frågor. Samt kommentera några begrepp såsom folkkyrka, relationen till högerextrema och islamofobi utifrån den senaste forskningen. Därefter prata om vårt kyrkopolitiska handlingsprogram samt ge en kort historisk bakgrund till det annorlunda Göteborgs stift. Så ha gärna dokumenten nära till hands under zoom-träffen.Vi svarar på alla era kyrkopolitiska frågor inför starten av en ny mandatperiod i svenska kyrkan.