Om vår reklam

Nu under valrörelsen har vi mycket reklam som rullar. Vissa av våra budskap skapar extra mycket nyfikenhet och vilja att veta mer. Här har vi samlat kunskap om dem.

Sjukvården styrs av regionerna, i Göteborgs fall av Västra Götalands-regionen. Mandatperioden 2010-2014 styrdes den av S, MP och V. 2014 blev det maktskifte och sedan dess styrs regionen av M, KD, L, C och MP. Resultatet är att vårdplatserna efter att ha ökat under S-lett styre, har minskat varje år sedan det M-ledda styret tog över. Från 3209 vårdplatser 2014 till 2608 vårdplatser 2021. (Källa: Västra Götalands-regionen).

Sjukvården styrs av regionerna, i Göteborgs fall av Västra Götalands-regionen. Sedan 2014 leder Moderaterna regionstyret. På sin stämma 21-24 oktober 2021 beslutade Moderaterna att ”möjliggöra privat drift av fler sjukhus och all annan vård och omsorg”. Här har du en motion där Ulf Kristersson försöker göra allvar av det i riksdagen. Det parti som leder vårdstyret i Göteborg har alltså beslutat att de ska sälja ut sjukhus och därmed kan Sahlgrenska sjukhuset mycket väl vara i riskzonen.

I nuläget styrs Göteborg av ett rekordsvagt högerstyre, M, KD, L och C, som samlar enbart 29% av väljarna. Sedan valet 2018 har tre av dessa partier, M, KD och L, bytt fot i frågan om SD-samarbete och bildat block tillsammans med dem nationellt. Sannolikheten att de väljer att styra med SD även i Göteborg om de med hjälp av deras röster kan nå makten är hög. SD samlade i GP-Sifo-mätningen i augusti 2022 ett stöd på 16,1%.

Göteborgs högerstyre, M, KD, L och C, har tillsammans med Demokraterna och med passivt stöd av SD tagit beslut om att ombilda tiotusentals hyresrätter i Göteborg. Det skulle försvåra enormt för alla dem som inte har möjlighet att lägga uppemot en årslön i kontantinsats till ett bostadslån för att kunna köpa ett boende. Redan idag krävs det flera år i bostadskön för att få en hyresrätt. Detta skulle försvåra för många unga som vill kunna flytta hemifrån, många människor som vill flytta till Göteborg för att arbeta, det skulle försvåra för par som separerat och vill flytta isär. Det skulle också göra innerstaden till ett reservat för rika och spå på segregationen. Om vi får chansen kommer vi att riva upp beslutet att ombilda hyresrätter till bostadsrätter.

De kommunala hyresrätterna i dessa områden är ombildningshotade efter högerstyrets beslut:
Frölunda Torg
Högsbotorp
Brunnsbo
Lunden

Hela samhället måste mobilisera för att trycka tillbaka gängen och det grova våldet. Det kräver att vi fortsätter öka antalet poliser och skärper straffen. Sverige har tack vare regeringens satsningar idag 22 400 poliser vilket är fler än någonsin. Regeringen har också ökat antalet polishögskolor från 3 till 5 genom att öppna två nya i Borås och Malmö. Samtidigt har ett 70-tal straff skärpts, bland annat för narkotikabrott, misshandel, grov kvinnofridskränkning och vapenbrott. Vi behöver fortsätta göra allt vi kan för att pressa tillbaka de kriminella.

Men samtidigt måste också se till att stoppa gängens nyrekrytering. Annars står en ny ung människa på tur för att ta platsen för varje gängkriminell som buras in. Gängen ska inte få sätta klorna i fler unga! Ungdomar på glid ska fångas upp i tid. Då måste socialtjänsten och skolan stärkas. Här i Göteborg vill vi bland annat införa särskilda gängenheter inom socialtjänsten som ska arbeta aktivt mot unga som riskerar att hamna snett.

Vi måste göra både och – både sätta gängkriminella bakom lås och bom OCH stoppa nyrekryteringen. Vi har inte bara ett svar, vi har hela svaret.