Medlemsutbildning

Socialdemokraternas grundläggande medlemsutbildning är ett av de viktigaste verktygen för medlemmarna i vårt parti. Det är också en viktig  del i byggandet av en stark partiorganisation, och höjer dessutom nivån i hela vårt studiesystem.

Genom medlemsutbildningen får du som medlem möjlighet att lära dig mer om Socialdemokraterna, vår politik, våra värderingar, historia och diskutera dina tankar med andra medlemmar. Alla medlemmar är välkomna att anmäla sig. Utbildningen startar med en grundläggande del om 6 träffar och bygger därefter på med ytterligare 6 träffar i en fortsättningskurs. Efter det är det möjligt att gå ytterligare en helg tillsammans med medlemmar från övriga landet.

Vill du veta mer? Kontakta studieombudsman Carina Ring på [email protected] eller 073-026 19 00. Tillsvidare hålls medlemsutbildningen digitalt via mötesverktyget Zoom med anledning av Coronapandemin. Är du ovan vid Zoom? Läs mer här.

Dags att anmäla dig till vårens grundläggande medlemsutbildning

Under sex tillfällen kommer du bland annat kunna lära dig mer om vårt parti, vår ideologi, socialdemokratins framväxt, vår folkrörelse och socialdemokratiskt ledarskap.

Medlemsutbildningen ska ge medlemmarna breda kunskaper om hur Socialdemokraterna är uppbyggt och fungerar. Del 1 av medlemsutbildningen handlar också om att uppmuntra och se till att medlemmar får verktygen för att kunna kanalisera sitt engagemang för samhällsförändring. Vi går dessutom igenom det parlamentariska arbetet som vid sidan av folkrörelsearbetet är basen för det socialdemokratiska politiska förändringsarbetet. Det är viktigt att ha koll på hur det parlamentariska systemet är uppbyggt för att kunna påverka.

Alla medlemmar ska ha möjlighet att gå medlemsutbildning.

Medlemsutbildning del 1 innehåller:

• Träff 1 – Introduktion, ändamålsparagrafen
  • Träff 2 – Grundläggande ideologi
  • Träff 3 – Socialdemokratins framväxt och genombrott
  • Träff 4 – Folkrörelsen, socialdemokratiskt ledarskap
  • Träff 5 – Vår organisation och det parlamentariska systemet, mötesteknik, stadgar
  • Träff 6 – Från Folkhem till nutid, avslutning och reflektion

Målgrupp: Medlemmar, både nya och rutinerade
Datum:  31 mars, 14 april, 28 april, 12 maj, 26 maj och 9 juni
Klockan 10-13 eller 18-21
Plats: Digitalt via Zoom (länk skickas ut efter anmälan)
Kostnad: Ingen kostnad
Material: skickas hem till deltagarna eller laddas ner digitalt.
Handledare
Dagtid: Lars Johansson och Cristian Delgado