Linus Glanzelius

#8 Linus Glanzelius

Jag heter Linus och är uppvuxen i Kärra i Göteborg. Volvoarbetarnas och undersköterskornas stadsdel. På somrarna cyklade vi mellan höghusen, de gula radhusen och de små villorna med gräsplättar till trädgårdar när våra föräldrar jobbade. Efter skolan spelade vi innebandy, kollade på Fresh Prince i Bel Air och drack alldeles för stark O’boy. Ingen av oss växte upp med något överflöd direkt. Men vi höll ihop.
Idag röstar många av mina gamla grannar på Sverigedemokraterna. Göteborg, Sverige och resten av Europa splittras av högerextrema krafter som växer sig allt starkare. Politiker som älskar Trump och Putin hotar våra värderingar och planetens överlevnad.

Jag kandiderar till Europaparlamentet för att sätta stopp för högerextremismen med en politik för jämlikhet. För det räcker inte att vara emot de växande extrema krafterna, vi måste göra något åt grogrunden: växande klyftor.
Allt för många upplever att de har förlorat på de senaste årens utveckling. EU måste se till att ekonomin växer och att jobben blir fler, men också att alla får sin rättvisa del av kakan.
EU ska vara till för oss medborgare, inte för de rikaste. Jag vill till Europaparlamentet för att stärka våra rättigheter, driva en offensiv och klassmedveten klimatpolitik och sätta stopp för bankfusket.
Tillsammans kan vi se till att EU löser de stora utmaningarna vi inte kan lösa själva. Vi kan skapa ett jämlikt och hållbart samhälle med stark gemenskap, där högerextremism inte har någon plats.