Skolcirkel: I en annan klass

11 oktober KL: 18:00 - 20:15
SKPFs lokal vid spårvagnshållplatsen Vagnhallen Majorna (Visa karta)

Majornas Socialdemokratiska förening inbjuder att delta i skolcirkeln I en annan klass av Emma Leijnse.

Cirkelledare: Pia Burman medlem i Majornas S-förening

När: tisdagen den 11 oktober, fyra träffar var 14 dag
Tid: kl. 18.00 – 20.15
Var: SKPF lokalen vid Spårvagnshållplatsen Vagnhallen Majorna.

Intresseanmälan till [email protected]
Alla s-medlemmar i Göteborg är välkomna att delta!

Skillnaderna i den svenska skolan har ökat i tjugo års tid och blir allt större. Det är en utveckling som går på tvärs mot de länder vi brukar jämföra oss med. Det får stora konsekvenser, både på nationell nivå och för barnens dagliga arbete i klassrummet.

Emma Leijnse har följt två svenska skolklasser genom mellanstadiet, från fyran till sexan. Iden ena klassen har eleverna lågutbildade föräldrar, i den andra är föräldrarna högutbildade. Hon har träffat barnen och lärarna i skolan och hemma och noterat skillnaderna mellan de två gruppernas liv och möjligheter att nå framgång i skolan. Vi träffar nyanlända Aisha som redan tröttnat på skjutningarna runt sin skola, och Oliver som läser så många böcker på engelska att han blir alldeles uttråkad av engelskalektionerna i skolan. De två går inte i samma klass. Eleverna i svenska skolor delas allt mer upp utifrån deras bakgrund. Och trots att både lagen och den politiska retoriken uttrycker att skolan ska kompensera för elevernas bakgrund, så blir det allt mer så att de elever som har dåliga förutsättningar med sig hemifrån, också får gåi en sämre skola. Vad gör detta med hur eleverna ser på sig själv och på varandra? Och hur påverkas samhället i längden när vi i allt högra grad delas upp redan i skolan? Det är dessa frågor I en annan klass handlar om.

Böcker: alla som anmäler sig till cirkeln får cirkelboken