Oskar Brandts överlevnadshandbok för samhället och människorna i det.

13 januari KL: 18:30 - 20:45
digitalt via zoom (Visa karta)

Vår medlem i Majorna, Oskar Brandt har precis utkommit med denna bok och Oskar har lovat att ställa upp som cirkelledare. ABF har redan beställt några ex av boken till alla cirkeldeltagare.

När: onsdagen den 13 januari 2021, varannan onsdag, fyra träffar.
Tid:
kl 18.30 – 20.45.
Var:
Träffarna hålls via videokonferensverktyget Zoom.
Studiemateriel: alla cirkeldeltagare får Oskars bok.

Anmälan till [email protected] eller till Ove 0701-303849.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

”Överlevnad”  handlar om hur Oskar Brandt, i september 2005 var 29 år gammal och vältränad. Ett antal år på universitet hade gett honom en journalistexamen och en fil. mag. i historia och latin. Han hade gjort bra ifrån sig på sina första arbeten efter examen. Han var bland de främsta kandidaterna på många anställningsintervjuer inom media- och kultursektorerna och fick då en kraftig stressreaktion.

Hur började allt detta?

Sedan oljekrisen på 1970-talet hade pressen nedåt på de anställdas löner och arbetsvillkor i Sverige ständigt ökat. Detta var makthavarnas nya, mer borgerliga strategi för att få Sverige på fötter igen.

Oskar kände tidigt en stress, som många i sin generation att lyckas i karriären för att få en i alla fall någorlunda rimlig tillvaro. Med alla hårda studier och extraarbeten, samt de ständigt ökande kraven från Sveriges politiker, blev Oskar sjuk av all överansträngning.

De borgerliga partierna, som tog makten 2006 såg inte hur människorna gjorde allt de kunde för att arbeta och söka arbete. Om den borgerliga ”Alliansen” bara fick strama åt socialförsäkringar och bidrag lite, så skulle arbetslösheten försvinna och alla sjuka bli friska. Varken Socialdemokraterna eller massmedia lyckades vid valet 2006 ifrågasätta denna propaganda från borgerligheten. Denna bok vill visa hur olika drömmarna hos borgarna respektive de rödgröna för samhället och människorna i det ser ut.

”Överlevnad” ifrågasätter politiken, även den rödgröna, för en tilltagande moralism. Skulden för samhällets problem läggs på individen. Allt fler får psykisk ohälsa av detta.

Författarskap