Mattias arrangerar riksdagsseminarium om matkemi

17 maj KL: 11:45 - 13:00

Riksdagsledamot Mattias Jonsson arrangerar i riksdagen lunchseminariet ”Kök+kemi=dagens lunch”.

Vi blir alla kemister i köket! När du jäser bullar, lägger in gurka eller gör hemmagjord glass sker en rad olika kemiska reaktioner och fysikaliska fenomen. Men vad är det som händer egentligen? Hur fungerar kemi i matlagningen?I dagens samhälle är mat inte längre enbart ett bränsle för individen och smaken är inte längre den avgörande faktorn som styr våra matvanor. Vilka trender är det som påverkar morgondagens matkonsument och dess köpbeteende? Och hur bidrar kemiindustrin till minskat resursslöseri inom livsmedelsbranschen?

Lunchseminariet tar avstamp i dessa frågor och deltar gör:Anna Blücher, universitetslektor vid Linnéuniversitetet, som förklarar matens kemi och visar att matlagning är en kemisk process.Sara Andersson, CSR- och kommunikationsansvarig vid Atria, som presenterar Ridderheimsrapporten, en global trendspaning om hur vi handlar, lagar och äter i framtiden.Mathias Samuelsson, sälj- och utvecklingschef vid Lyckeby, som berättar om hur företaget förbättrat hållbarheten och egenskaperna för stärkelse, som är en viktig komponent i mat.Moderator är Louise Fornander, kemikalieexpert på IKEM.Seminariet arrangeras tillsammans med IKEM – Innovations- och kemiindustrierna och Livsmedelsföretagen.

Onsdag 17 maj kl. 11.45-13.00 i Partimatsalen, Riksdagen. Ingång Riksgatan 1.

Du anmäler dig på följande länk:http://www.trippus.net/kokkemidagenslunch17maj

Välkommen!
Lars TysklindLedamot av miljö- och jordbruksutskottet,Liberalerna
Mattias JonssonLedamot av näringsutskottet,Socialdemokraterna