Marknadsskolan – så förstör den det svenska skolsystemet och våra barn

28 april KL: 19:00 - 20:00

Tjänstemännen i Göteborg anordnar tillsammans med andra tjänstemannaföreningar i Sverige ett Zoomsamtal om Marknadsskolan

När: onsdag 28 april
Tid: 19-20
Var: via Zoom. För uppkopplingslänk kontakta Jimmy Sand <[email protected]>

Det svenska skolsystemet är unikt i världen. Inget annat land har så hög tilltro till marknadskrafterna och till vinstdrivande företags förmåga att bidra till att landets elever lär sig mer. Efter att Chile bestämt sig för att fasa ut den marknadsstyrda skolan är vi det enda landet i världen som tillåter aktiebolag att göra vinst på offentligt finansierad skolpeng. Skolkoncernernas våldsamma expansion dränerar de kommunala skolorna på allt mer resurser och det är de kommunala skolornas elever och lärare som får betala priset. Avreglering och marknadsstyrning är en del av den styrning som brukar gå under namnet NPM – New Public Management. Vinstjakt och administration har tagit över på bekostnad av välfärdens kärna.

Tankesmedjan Balans har sedan starten 2017 ägnat sig åt att granska styrningen av vård, skola och omsorg, och vi – de socialdemokratiska tjänstemannaföreningarna i Göteborg, Uppsala och Västerås samt föreningen Centralbyråkraterna i Stockholm – bjuder gemensamt in till ett samtal på Zoom. Med oss har vi Marcus Larsson, som tillsammans med Åsa Plesner grundade och driver Tankesmedjan Balans. Han berättar om varför marknadsskolan måste avvecklas och varför det behövs ett annat slags politisk styrning av offentlig sektor än den vi har idag.

Här kan du läsa mer om Tankesmedjan Balans: https://tankesmedjanbalans.se/

Välkomna!