INSTÄLLD/Majornas s-förening startar bokcirkeln ”Vad är Socialdemokrati?”

11 januari KL: 18:00 - 20:15
SKPF lokalen vid spårvagnshållplatsen Vagnhallen Majorna (Visa karta)

Denna studiecirkel är just nu pausad och kommer att starta upp till hösten igen.

För nya- och gamla medlemmar en cirkel man kan gå flera gånger, välkommen!

Socialdemokratin är och har länge varit den starkaste politiska kraften i Sverige och många andraländer. Men vad är socialdemokrati? Vilka idéer bygger den sin politik på? Hur ser dagenssocialdemokrati på strukturer och samhällsförändring? Och hur kan arbetarrörelsens grundläggande värderingar om jämlikhet och frihet användas för att förstå och förändra dagens samhälle? Hur ska socialdemokratin ta sig an vår tids stora utmaningar: ökade klyftor klimatförändringar, ofrivillig migration, urbanisering och digitalisering?

I ”Vad är socialdemokrati?” återvänder Ingvar Carlsson och Anne-Marie Lindgren tillsocialdemokratins idégrund, men tar den in i vår tid. Detta är den nya utgåvan (2019) av den skrift som har en närmast legendarisk ställning inom arbetarrörelsen. Tidigare utgåvor har översatts till en mängd olika språk, varit inspirationskälla för många socialdemokrater i Sverige, men också smugglats in till progressiva frihetskämpar och rörelser i Afrika, Latinamerika och Asien. Nu kan 2020-talets utgåva av ”Vad är socialdemokrati?” förklara och inspirera dagens och morgondagens nyfikna, samhällsintresserade och engagerade människor.

Cirkelledare: Majornas medlem Stig Andersson
När: tisdagen den 11 januari, fyra träffar var 14:e dag.
Tid: kl. 18.00 – 20.15.
Var: SKPF-lokalen vid spårvagnshållplatsen Vagnhallen Majorna.
Anmälan till [email protected]