Föreningskonferens 2020

17 oktober KL: 9:30 - 15:00
Digitalt möte via zoom. (Visa karta)

Utlagt efter konferensen

• Utvärdering. Hjälp oss att bli bättre. Tag två minuter och fyll i utvärderingen som finns här
  • Vinnarna av en gratis föreningsstyrelsedag för hela styrelsen på valfritt konferenshotell i Västsverige var Roger Knutsson Backa sdf, Joakim Hagberg Lövgärdet sdf och Volvo sdf samt Dzevida Ramic Backa kvinnoklubb och Bosnisk sdf. Grattis!
  • Spellistan Järntorget- Göteborgslåtar finns här på Spotify
  • Planeringsårshjulet för Göteborg finns på intranätet Rosen här (kräver behörighet)
  • Boktips. Boken Yes you can beställs av Elsa Alm epost [email protected] . Boken ”Vad är socialdemokrati?” av Ingvar Carlsson och Anne-Marie Lindgren finns här. Boken Det Feministiska Löftet med bla av Margot Wallström, Diana Mulinari, Therese Guovelin, Helén Pettersson och Monica Widman Lundmark finns här.

Utlagt före konferensen:

• Här är frågorna för grupparbetena:
    • Workshop 1 om medlemsvärvning:
      1. Hur måste min förening ställa om för att värva under pandemin?
      2. Dela med er av goda exempel vad gäller värvning, erfarenheter och tips!
      3. När ska min förening ha en värvningsdag? Om inte bestämt än – hjälp varandra att planera in!
    • Workshop 2 om opinionsbildning:
      1. Vilka mål har ni med er opinionsbildning?
      2. Hur jobbar ni med opinionsbildning idag och vilka andra metoder finns det? Motivera varför de används eller bör användas. (Skicka sammanfattning av grupparbetena till [email protected])
    • Workshop 3 om föreningen:
      1. Berätta om ditt senaste medlemsmöte. Vad var bra? Vad kunde varit bättre?
      2. Hur skapar vi samarbete och samverkan mellan våra föreningar? I vardagen, under en valrörelse?
      3. Vad gör vi nu? Prioritera 3 åtgärder.
    • Workshop 4 om studier:
      1. Dela med dig av dina positiva erfarenheter
      2. Vilka studier kan din förening göra?
      3. Hur får vi fler att gå digitala studier?
    • 15 okt. Har du behövs ta ledigt från jobbet för att delta på förningskonferensen? Hör av dig i så fall så får du ersättning för förlorad arbetsförtjänst.
    • 14 okt. Programmet är nu utskickat via e-post. Där finns bl a zoom-länken och hur man i förväg ställer sina frågor till statsrådet Anna Ekström. Hör du inte fått ebrevet? Kontakta [email protected]
    • 13 okt. Vi är nu hela 130 deltagare!
    • 5 okt: Det är nu 116 deltagare anmälda till konferensen. Fantastiskt!
    • 1 okt: Förslaget till handslag mellan partidistriktet och vissa funktioner i föreningsstyrelserna som tas upp på konferensen finns här: Handslag ver 4.
    • 17 sept:  Tre heldagskonferenser på valfritt spahotell i Varberg under 2021 utlottas till föreningsstyrelser under konferensen.
    • 16 sept: Huvudtalare på konferensen är utbildningsminister Anna Ekström
    • 13 sept: Konferensens sluttid har tidigarelagts till 15.00

————–

”Socialdemokratin i Sverige är en folkrörelse på demokratins grund. Partiets politiska vision för samhällets utveckling förutsätter nära kontakt med medlemmar och väljare. Partiet ska därför vara en aktiv, modern folkrörelse med förankring i människornas vardag.” /Ur partiets stadgar

Partidistriktet i Göteborg bjuder nu in till sin årliga föreningskonferens, denna gång lördag 17 oktober via mötesverktyget Zoom.

S-föreningarnas uppgift är att bedriva opinionsbildning för partiet, utforma den lokala socialdemokratiska politiken i dialog med väljarna, medlemsutveckling och medlemskontakter, utveckling av medlemskapets värde samt nominering av politiskt förtroendevalda. Vi kommer att diskutera dessa områden, hur vi blir bättre och vad vi kan lära av varandra.

Det bästa hade naturligtvis varit att vi, precis som förra året, träffats på samma plats allihop. Men utifrån rådande läge hålls konferensen digitalt. Planeringen kommer att ta stor hänsyn till att det är annorlunda att delta i en konferens digitalt jämfört med att göra det på plats – korta pass, många pauser, interaktivitet och rappa upplägg är ledord i detaljplaneringen!

Tid och plats
    Lördag 17 oktober kl 09.30-15.00 via mötesverktyget Zoom.

Deltagare
    Inbjudna är ledamöter och ersättare i styrelserna för s-föreningarna, SSU-distriktet, sidoorganisationernas distriktsstyrelser, det facklig-politiska utskottet och distriktsstyrelsen. Dessutom inbjuds stadsdelskretsordförandena, valorganisatörerna och heltidspolitikerna.

Anmälan
    Anmälan via https://response.questback.com/socialdemokraterna/foreningskonferens2020
    Sista anmälningsdag är 15 oktober.

Frågor
    Kontakta partidistriktet på tel 031-339 63 00 eller [email protected] . Ansvarig ombudsman är Claes Wennberg.