Bokcirkel: Vad är Socialdemokrati?

04 oktober KL: 18:00 - 20:15
SKPFs lokal vid spårvagnshållplasen Vagnhallen Majorna (Visa karta)

Majornas Socialdemokratiska förening inbjuder att delta i bokcirkeln; Vad är Socialdemokrati?

Cirkelledare: Majornas medlem Stig Andersson

När: tisdagen 4 oktober, fyra träffar var 14:e dag
Tid: kl. 18.00 – 20.15
Var: SKPF lokalen vid Spårvagnshållplatsen Vagnhallen Majorna.

Intresseanmälan till [email protected]
Alla s-medlemmar i Göteborg är välkomna att delta!

Cirkel för nya- och gamla medlemmar en cirkel man kan gå flera gånger.

Socialdemokratin är och har länge varit den starkaste politiska kraften i Sverige och många andraländer. Men vad är socialdemokrati? Vilka idéer bygger den sin politik på? Hur ser dagenssocialdemokrati på strukturer och samhällsförändring? Och hur kan arbetarrörelsens grundläggande värderingar om jämlikhet och frihet användas för att förstå och förändra dagens samhälle? Hur ska socialdemokratin ta sig an vår tids stora utmaningar: ökade klyftor, klimatförändringar, ofrivillig migration, urbanisering och digitalisering?

I ”Vad är socialdemokrati?” återvänder Ingvar Carlsson och Anne-Marie Lindgren tillsocialdemokratins idégrund, men tar den in i vår tid. Detta är den nya utgåvan (2019) av den skrift som har en närmast legendarisk ställning inom arbetarrörelsen. Tidigare utgåvor haröversatts till en mängd olika språk, varit inspirationskälla för många socialdemokrater i Sverige, men också smugglats in till progressiva frihetskämpar och rörelser i Afrika, Latinamerika och Asien.Nu kan 2020-talets utgåva av ”Vad är socialdemokrati?” förklara och inspirera dagens och morgondagens nyfikna, samhällsintresserade och engagerade människor