”Att ge upp har inte övervägts” – om kvinnorörelsen med Alma sdk

07 december KL: 18:00 - 19:30
AFIG, Järntorget 7 (Visa karta)

Alma har en bokcirkel som bjuder in alla medlemmar i Alma-klubben och hela S-kvinnors distrikt till ett möte om kvinnorörelsens framväxt i Göteborg. Bokklubben läser den nyutkomna boken ”Att ge upp har inte övervägts” om Göteborgskvinnor i rörelsen. Boken är skriven av rörelseaktiva kvinnor, några aktiva i politik och civilsamhälle, några aktivister från 70- och 80-talen, några forskare.

Lisbeth Stenberg, bokens huvudredaktör, presenterar boken. Lisbeth är S-kvinna, docent i litteraturvetenskap och har sedan 1984, då hon flyttade till Göteborg, varit aktiv i Forum för kvinnliga forskare och i Kvinnofolkhögskolan. Lisbeth kommer att berätta om hur kvinnorörelsen i Göteborg växte fram på 1800-talet, och om hur den sedan har utvecklats fram till stadens 100 års-jubileum.

Alla S-kvinnor i Göteborg är varmt välkomna till denna samtalskväll! Om fler vill starta bokcirkel går det att få boken via partidistriktet. För Almas bokcirkel fungerar boken som bredvidläsning med andra romaner och memoarer om kvinnors liv och erfarenheter i olika delar av världen, i olika tider.

Tid: Tisdag 7 december kl 18.00-19.30

Plats: Arbetarrörelsens folkhögskola, Afig. Järntorget 7, Lokal Heurlin.

Anmälan är inte nödvändig, men hör gärna av dej till Karen på [email protected]