Internationella kvinnodagen: ”Att försörja sig själv hela livet”

Kl.18.00-18.45 Digitalt arrangemang – Boksläpp ”Att ge upp har inte övervägts”
Kl.18.45-19.00 Kaffepaus och bensträckare
Kl.19.00-20.00 Digitalt arrangemang  med Teresa Carvalho och Siw Wittgren Ahl
Kl.20.00-21.00 Nationell sändning från Socialdemokraterna.

På internationella kvinnodagen 8 mars kl.19-20 arrangerar Socialdemokraterna, S-kvinnor och ABF i Göteborg ett gemensamt möte på temat ”Att försörja sig själv hela livet”. Teresa Carvalho, riksdagsledamot samt ledamot i Socialförsäkringsutskottet, kommer att prata om Socialdemokraternas strategi för höjda pensioner med fokus på jämställdhet och Siw Wittgren Ahl från Socialdemokraterna i Göteborgs seniorutskott kommer att prata på temat ”kvinnor och yrkeslivet”.

Mötet hålls på det digitala mötesverktyget Zoom och är öppet för alla.
Vill du delta?  Anmäl dig här.

Timmen innan mötet, kl.18, arrangerar ”Göteborgskvinnor i rörelse/r” ett digitalt boksläpp av boken ”Att ge upp har inte övervägts” som handlar om kvinnors organisering i Göteborg från 1884 till idag. Vill du delta? Läs mer om det här.

Timmen efter mötet, kl.20, sänder Socialdemokraterna nationellt ett program med bland annat partiets talesperson i jämställdhetsfrågor Annika Strandhäll. Sändningen går att följa via Socialdemokraterna i Göteborgs Facebook-sida och partiets nationella Facebook-sida.

Har du frågor? Kontakta studieombudsman Carina Ring på [email protected] eller 073-026 19 00.

Boken ”Att ge upp har inte övervägts”
År 1921 kunde svenska kvinnor för första gången rösta i ett val till riksdagen. År 2021 är det hundra år sedan detta demokratiska genombrott. Samma år börjar Göteborg fira sitt 400-årsjubileum. Med boken Att ge upp har inte övervägts skrivs kvinnornas organisering in i den göteborgska historien – ett trettiotal organisationer från 1884 till idag presenteras av närmare trettio skribenter.
Hjärtefrågor för de organiserade kvinnorna har varit omsorg om utsatta barn, kvinnor och gamla. Som en röd tråd går även kampen för kunskap och bildning, lika lön och kvinnans rätt till sin kropp.

Bokcirkel
Tillsammans med ABF startas studiecirklar med boken.
Mer information kommer efter boksläppet.