Fira digital Första maj med Socialdemokraterna och LO i Göteborg!

Socialdemokraterna och LO bjuder in till digitalt Första maj-firande.

Kl.10.00: TV-sändning med Socialdemokraterna och LO i Göteborg på temat ”Välfärden först!”. Sänds på Facebook-sidorna ”Socialdemokraterna i Göteborg” och ”LO-distriktet i Västsverige” samt på Öppna kanalen.

Kl.10.30: Nationell TV-sändning med bland annat tal av partiordförande Stefan Löfven och LO:s ordförande Susanna Gideonsson samt musik av The Mamas. Sänds på Socialdemokraternas Facebook-sida och på SVT Forum.

Därutöver kommer innehåll att släppas på våra sociala medier kontinuerligt under dagen.

Så gör du för att kolla på Öppna kanalen
Såhär skriver Öppna kanalen på sin hemsida:
”Öppna Kanalen sänder dygnet runt i Com Hems digitala grundutbud på kanalplats 450 i boxen, i Telias digitala box på kanalplats 500 i Sappas digitala nät på kanalplats 20 för kunder med HD-mottagare och i Telenor, Bredbandsbolaget och Canal Digital på kanalplats 299.”

Årets paroll: Välfärden först!
Årets paroll för första maj är ”Välfärden först!”. Under pandemin har vårt land utsatts för otroliga prövningar men också visat på en fantastisk styrka. Personal i vård och omsorg har gjort enorma insatser, och befolkningen har visat på prov på uthållighet och solidaritet. Nu när vi snart är igenom pandemin måste Sverige framåt.

Pandemin har visat vikten av en stark välfärd. Välfärden måste sättas först. Du som arbetar i välfärden behöver bättre villkor och välfärden ska finnas där för dig vem du än är, var du än är. En stark välfärd bygger hela samhället starkare och ger trygghet för dig genom hela livet. Vid födseln och i skolan. När du blir äldre eller när du blir sjuk. Att sätta välfärden först är dock inte självklart för alla. Vi ser många exempel på högerns ideologiska privatiseringar och nedskärningar.

I år lägger vi dessutom extra fokus på jämställdheten. För hundra år sedan fick kvinnor rösträtt. Sedan dess har vi med socialdemokratisk politik byggt ett av världens mest jämställda länder. Men vi har mycket kvar att göra. Vi fortsätter kampen för att öka kvinnors självständighet och trygghet. För en stark gemensam välfärd. Vi gör det reform för reform och med ett starkt kvinnoförbund i ryggen.

Vi sätter välfärden först, på första maj och alla andra dagar!