– Vi kan inte längre acceptera detta meningslösa våld

– Det är fruktansvärt det som har hänt på Vårväderstorget och våra tankar går till anhöriga och vänner till de som nu blivit brutalt dödade och sårade. Det är fullständigt oacceptabelt att vapen förekommer i den utsträckning det gör i vår vardag. Vi måste göra allt för att detta inte sprider sig än mer, säger Anneli Hulthén, kommunstyrelsens ordförande (S).

– Jag har kontakt med Västra Hisingen kontinuerligt. Vi vet att stadsdelen gör mycket för att oroliga ska få någon att prata med. Men det handlar inte bara om Västra Hisingen. Unga människor känner varandra över staden så det finns anledning för alla som arbetar med unga människor att hålla dörren öppen och samtalen igång för att trösta och för att finnas till hands, säger Anneli Hulthén.

Det här är en krissituation som jag ser det, inte bara för Västra Hisingen och Göteborg utan men för hela Sverige. Det som har hänt är alldeles förfärligt, vi kan inte längre acceptera detta meningslösa våld, säger Jahja Zeqiraj (S) ordförande i Västra Hisingen.

– Det är klart att alla och framförallt vi som bor i området blir oroliga efter något sådant här. Det är en krissituation som jag ser det, för var ska man känna sig trygg om inte i sin stadsdel?

– Det är extra allvarligt att det sker skottlossning på öppen gata, men när man går in på en restaurang och skjuter rakt in i folkmassan då är det en akut situation och varje invånare i hela Sverige skakas av denna hänsynslösa skottlossning, säger Jahja Zeqiraj (S).