Välfärden ska inte vara en marknad

Sverige har en välfärd som vi länge har kunnat vara stolta över. Men utvecklingen oroar. Resurserna räcker inte till. De anställda i vården behöver ta hand om allt fler gamla och sjuka. Skolresultaten faller
kraftigt, skriver Anna Johansson och Mattias Jonsson, riksdagskandidater från Göteborg.

Klyftorna mellan elever och skolor ökar. Inte minst oroväckande är att människor far illa av vinstjakten i välfärden.

När vinstdrivna skolor drar ned antalet lärare är det en taktisk besparing som går ut över våra barns lärande. När vinstdrivna förskolor ersätter måltider med knäckebröd och vatten är det en taktisk besparing som går ut över våra barn. När vinstdrivna äldreboende tvingar personalen att springa fortare då de saknar kolleger är det en taktisk besparing som går det ut över våra äldre. Allt för att gynna de vinstdrivna bolagen i välfärden.

Den moderatledda regeringen har två lösningar på alla samhällsproblem: att sänka skatten eller att privatisera. Men verkligheten visar att deras ideologiskt drivna lösningar inte fungerar. I stället har vi i dag fått en välfärd med sämre kvalitet.

Det är uppenbart att Sverige behöver en ny riktning. Välfärden ska inte betraktas som en marknad och vinstintresset ska inte vara styrande.

Girigheten måste få ett slut nu. Därför vill vi socialdemokrater införa nationella kvalitetslagar för att få ordning och reda i välfärden.

Genom att ställa tuffa krav på bemanning och kvalitet ska vi säkerställa att pengarna som du och jag betalar in till välfärden också går till välfärden. Vi vill att det inte längre ska vara möjligt att dra ned på antalet lärare i skolan, personal på äldreboendena eller mat på förskolan för att göra vinst. Oseriösa verksamheter i välfärden ska inte få fortsätta.

Bolag som skatteplanerar ska inte få förtroendet att bedriva välfärdsverksamheter.

Fredrik Reinfeldts regering vill inte se vad som händer i vårt land. Trötta fortsätter de i samma spår utan att dra några lärdomar av de privatiseringar som gjorts. När situationen på Hälsans förskola uppdagades kallade utbildningsminister Jan Björklund (FP) uppgifterna märkliga.

Tyvärr är det inte så märkligt. Skräckexemplen blir tvärtom allt fler.

Gemensamma resurser för välfärd ska gå till välfärd – inte till aktieägares vinstuttag. Till skillnad från den moderatledda regeringen är vi som socialdemokrater beredda att ta ansvar för att stoppa vinstjakten och återställa ordning och reda i välfärden.

Välfärden behöver mer resurser, inte fler skattesänkningar eller privatiseringar. Vi vill att Sverige även i framtiden ska ha en välfärd att vara stolt över.

Ursprungligen publicerad på GT Debatt 5/8