Unga göteborgare är bäst i storstadsklassen

Vi vill att Göteborg ska ha en framtid som växande och modern industristad och då är vi beroende av skickliga yrkesarbetare och akademiker. Därför är gymnasieskolan viktig. Det är där unga börjar fördjupa sig i såväl plåtslageri som avancerad matematik. Det är i dagens gymnasieskola framtidens undersköterskor och ingenjörer formas.

Bland andelen 20-åringar med fullständig gymnasieexamen är vi bäst i storstadsklassen. Fler i Göteborg än i Stockholm och Malmö kan stoltsera med examensbevis när de möter vuxenlivet.  Men vi är inte nöjda för det. Fler unga måste lämna gymnasiet med en examen. Det är en förutsättning för att kunna lyckas på framtidens arbetsmarknad.

Därför måste lärare och rektorer ges möjlighet att utvecklas i sina respektive yrkesroller. Och våra prioriteringar är klara. Vi väljer investeringar på utbildning framför att sänka skatten.

De senaste åren har minskade elevkullarna i samband med överetableringen av friskolor har drabbat Göteborgs gymnasieskolor hårt. Vi vet att det har varit tufft att ställa om, men stora delar av den resan är nu gjord.

Vi satsar ordentligt på att utveckla gymnasieskolan under år 2014. Men vi tillför inte bara mer resurser utan vi vill också att våra resurser används till maximal nytta för våra elever. Syftet är att öka kvaliteten i klassrummet för att mötet mellan lärare och elev ska bli så bra som möjligt. Därför genomför vi ett omfattande kvalitetsutvecklingsprogram med inspiration från både forskning och goda exempel inom och utom landets gränser.

– Anna Johansson, ordförande för Socialdemokraterna i Göteborg.

För debattartikel om skolan GP 3 mars, klicka här