Tusen jobb till unga i Göteborg

.

Vi vill erbjuda de 1000 unga göteborgare som är långvarigt beroende av försörjningsstöd och som saknar fullständigt gymnasiebetyg ett utbildningskontrakt. Kontraktet innebär en anställning på halvtid i max ett år som resursperson inom stadens verksamheter, samt en plats inom vuxenutbildningen på halvtid för komplettering till fullständigt gymnasiebetyg.

? Vi vet att den största nyckeln i dag är att du åtminstone har slutbetyg från gymnasiet för att komma vidare. Det är ganska hopplöst annars. Plus att man har varit ute på en arbetsplats, säger Anneli Hulthén, kommunstyrelsens ordförande.

Därför går Socialdemokraterna i Göteborg till val på att unga ska erbjudas jobb eller utbildning inom 90 dagar om de går utan arbete, det är vårt löfte. Nu riktar vi en särskild satsning till unga mellan 20 och 24 år som saknar fullständigt gymnasiebetyg och är beroende av försörjningsstöd.

Löftet är kopplat till att det blir en socialdemokratisk regering. Blir det inte så får vi försöka göra så gott vi kan i alla fall säger Anneli Hulthén.

Kombinationen med studier och arbete har visat sig vara en framgångsfaktor för att motivera unga till studier. I Västerås är en liknande variant där unga erbjuds avtalsenlig lön på halvtid och studier på halvtid redan genomförd med goda resultat.

Vi vill se ett bättre Göteborg. För alla. Det är bättre än skattesänkningar.

Läs mer om nyheten i Metro Göteborg.

.