Stoppa våldet

”Vi får aldrig acceptera att våldet och hatet triumferar i Kurdistan, Turkiet eller i Sverige” sa Roshan Yigit (S), från kommunfullmäktige i Göteborg vid en demonstration i Göteborg den 20 februari.

Roshans tal i sin helhet:

”Vi har samlat s här idag för att fördöma de människorättskränkningar som just nu pågår i flera städer i sydöstra Turkiet och norra Kurdistan. Det har även kommit in rapporter om att Turkiet beskjutit städer och byar i Rojava i Syrien vilket orsakat lidande hos civilbefolkningen. Dessa bombningar måste upphöra omedelbart då de bidrar till en ökad våldsspiral och skadar förutsättningarna för fredssamtalen i Syrien.

Samtidigt har vi anledning att ta avstånd från olika hämndattacker som just nu sker mot turkiska städer och mot kurdiska civila i Turkiet. I flera städer råder utegångsförbud och militära operationer underminerar förutsättningarna för att kunna leva tryggt och kunna tillgodose basala behov som el, vatten och livsmedel.

Detta har gått så långt att många människor tvingats till att lämna sina hus och hem och att de som har stannat kvar inte kunnat lämna sina egna hem utan att behöva riskera sina liv i korseld. Dessa belägringar skapar ett stort lidande hos civilbefolkningen och måste därför få ett omedelbart stopp.

Den turkiska regeringen har aktivt bidragit till ett hotfullt politisk klimat genom att demonisera politiska meningsmotståndare och regeringskritiska journalister. Journalister har arresterats på löpande band och nyhetsredaktioner har blivit utsatta för vandalisering. Det pro-kurdiska vänsterpartiet HDP som är ett av våra systerpartier i Turkiet och som för första gången kom in i Turkiets parlament har fått flertalet av sina partilokaler vandaliserade och flera valmöten har under det gångna året blivit utsatta för terrorattentat.

I Fittja i Stockholm blev nyligen en kurdisk demonstrant skjuten medan en turkisk föreningslokal blev bombskadat. Vi får aldrig acceptera att våldet och hatet varken triumferar i Kurdistan, Turkiet eller i Sverige. Vi tar därför avstånd från all våld och hat och förutsätter att den turkiska regeringen upphör med sin hatretorik mot sina meningsmotståndare och snabbt återgår till fredssamtal med PKK.

Fredsprocessen i Turkiet bidrog till en mer demokratisk politisk klimat där freds- och demokratiaktivister kunde föra fram sina positioner. Det var under denna tid som HDP kunde samla kurder, turkar och andra minoritetsgrupper under solidaritetens och broderskapets fana. Därför stödjer vi fredsprocessen med full kraft då vi anser att det var rätt väg framåt för att Turkiet ska bli en fullgod demokrati, det kurdiska folket få sina mänskliga rättigheter tillgodosedda och de politiska fångarna släppas fria.

Vi har visat detta stöd genom att bjuda in HDPs medordförande Selhattin Demirtas till Sverige och även Sveriges utrikesminister Margot Wallström har markerat detta stöd när hon i samband med detta besök också tog emot Demirtas. Vi kommer att fortsätta med detta stöd och kommer att göra vad vi kan för att bidra till att fredsprocessen återupptas så fort som möjligt.”