Inför språkkrav i välfärden!

De som byggt vårt land har rätt till en trygg omsorg på ålderns höst. Då måste all personal kunna tala god svenska. Detsamma gäller de som tar hand om våra barn på förskolan. Det är inte minst viktigt för att minska språkklyftan för de barn som inte talar svenska hemma.

Det kan låta självklart, men på grund av välfärdens akuta personalbrist har Göteborgs Stad under lång tid anställt människor med otillräcklig kunskap i svenska. Det är inte okej. Som omsorgstagare ska du kunna kommunicera enkelt med den som kommer hem till dig, ger dig dina mediciner eller hjälper dig duscha. Som förälder ska du kunna lita på att personalen förstår dig och ditt barn fullt ut.

Därför vill vi införa språkkrav för anställning i äldreomsorgen och förskolan. Befintlig personal med bristande svenska ska gå obligatorisk språkträning.

Håller du med? Du kan vara med och påverka. Vi behöver bli fler som kämpar för en bättre vård, skola och omsorg. Det är dags att sätta välfärden först. Bli medlem i Socialdemokraterna idag.

Jonas Attenius (S), oppositionsråd.