Spårvägen ska inte säljas ut

Spårvagnarna är ett av de viktigaste transportslagen vi har i Göteborg. När avtalet med Västtrafik nu ska skrivas om, vill vi att Spårvägen ska finnas kvar inom Göteborgs stad och inte säljas ut, skriver bland andra Johan Nyhus (S), kommunalråd, på GP Debatt.

Göteborgs Spårvägar har ett avtal med Västtrafik för spårvagnstrafiken som avslutas 2019. Därför står staden inför ett vägval. De borgerliga partierna föreslår att spårvägen ska säljas till Västra Götalandsregionen som ansvarar för gemensam kollektivtrafik i Västra Götaland. Vi menar att spårvägen först och främst är en angelägenhet för göteborgarna. Flödet av spårvagnar är en förutsättning för fungerande kollektivtrafik och tusentals göteborgare berörs direkt om det blir fel i systemet. Därför ska kontrollen över spårvägen finnas så nära göteborgarna som möjligt.

Riskerar bli en bricka

Spårvägen är också en långsiktig förutsättning för hur vi bygger vår stad, som göteborgarna själva bör ha ett nära inflytande över. Inte minst för att rälsen i backen och ledningarna i luften redan ägs av staden. En försäljning riskerar att spårvägen blir en bricka i ett väldigt stort regionalt trafiksystem med andra prioriteringar än göteborgarnas. Vi tror tvärtom det uppskattas att det är göteborgare som ansvarar för spårvagnarna, särskilt när det behövs förbättringar. Det är ingen hemlighet att regionens moderatledda majoritet vill göra utförsäljningar eller andra privatiseringar i kollektivtrafiken. Vi vill inte sälja den tillgång spårvägen är, eller inflytandet över den, vare sig till regionen eller till privata företag.

Ta över hela ansvaret

I dag kör Spårvägen på uppdrag av Västtrafik som samordnar resandet under ett och samma biljettsystem. Samma biljett kan användas oavsett om resenären åker spårvagn, buss eller färja. Så vill vi att det ska vara också i framtiden. För oss rödgröna är det självklart att ansvaret för Spårvägen ska stanna så nära göteborgarna som möjligt. Därför föreslår vi i dag, onsdag 10/2, på kommunstyrelsen att staden ska förbereda sig för att ta över hela ansvaret för Göteborgs spårvägar.

Johan Nyhus (S)

Ulf Kamne (MP)

Daniel Bernmar (V)

kommunalråd

Från GP Debatt 10/2 – 2016.