Socialdemokraterna toppar laget – Blerta Hoti nytt kommunalråd

Sedan Jonas Attenius tillträdde som gruppledare i kommunstyrelsen har Socialdemokraterna i Göteborg varit ett kommunalråd kort. Nu har partidistriktets valkommitté utsett Blerta Hoti till nytt kommunalråd. Hon kommer att ansvara för miljö- och trafikfrågor.

Blerta är född i Kosovo och kom till Sverige som flykting år 1992. Efter att ha studerat på Angeredsgymnasiet och arbetat som bilmontör på Volvo Cars tog hon steget in på universitet där hon har tagit examen i Globala studier. De senaste åren har hon bland annat arbetat med att driva socialdemokratisk politik i EU-parlamentet – och nu senast även hos försvarsminister Peter Hultqvist. Blerta har också haft uppdrag på föreningsnivå. Nu blir hon för första gången politiker på heltid.

– Detta känns helt fantastiskt. Jag ser fram emot att bidra till göteborgska socialdemokratin som vill bekämpa segregationen, minska klassklyftorna och i varje läge sätta välfärden först.

Blerta brinner särskilt för klimatet. Som oppositionsråd med ansvar för trafik- och miljöfrågor kommer hon att sätta kampen mot klimathotet högt.

– Den gröna omställningen är nödvändig och behövd – men den måste färgas röd. Miljöfrågan får inte handla om att bestraffa vanligt folk, medan de som släpper ut allra mest kommer undan. Det behövs en klassmedveten klimatpolitik i Göteborg.

Som kommunalråd kommer hon att tjänstgöra tillsammans med Marina Johansson, Viktoria Tryggvadottir Rolka och Jonas Attenius, gruppledare för Socialdemokraterna i Göteborg.

– Ända sedan första gången jag träffade Blerta har jag varit djupt imponerad av hennes engagemang, hennes erfarenheter, hennes driv och hennes utstrålning. När jag nu fick chansen att forma det lag som ska öka vårt förtroende bland göteborgarna var hon ett självklart val, säger Jonas Attenius.

Tillträdet som kommunalråd sker den 1 oktober.