Tack för en fantastisk valrörelse!

Jag vill börja med att tacka för en fantastisk valrörelse. Det preliminära valresultatet visar att Socialdemokraterna i Göteborg går fram jämfört med EU-valet 2014. Att försvara demokratin, jämlikheten och ta kampen mot högerextremismen är frågor som engagerar göteborgarna.

Jag vill tacka alla valarbetare som kämpat de senaste veckorna och knackat dörr, pratat med göteborgare, kampanjat i valstugor, kokat kaffe, packat material, ringt väljare och så vidare. Tillsammans har vi pratat med fler än 30.000 göteborgare och här är vi bland de bästa partidistrikten i landet. Och vi har värvat 217 nya medlemmar. Det är inte illa!

I det här valet har vi tagit strid för demokratiska principer, för kvinnors och löntagares rättigheter och för att fortsätta öka takten i klimatomställningen. Man kan önska att det är strider vi inte ens skulle behöva ta. Men det är strider vi socialdemokrater aldrig tvekar att ta och vi kommer ta dem också framöver.

Återigen, stort tack för en fantastisk valrörelse! Nu fortsätter vi kampen för demokrati och jämlikhet, mot klyftor och extremism. Både i Europa som här i Göteborg. För vi slår oss inte till ro, redan idag börjar valrörelsen inför först kyrkovalet 2021 och sedan de allmänna valen 2022.

Mattias Jonsson
distriksordförande