Socialdemokraterna i Göteborg söker en kommunikationsombudsman

Socialdemokraterna i Göteborg söker en kommunikationsombudsman med ansvar för partidistriktets kommunikation och opinionsbildningsarbete. I arbetet ingår att utifrån strategiska prioriteringar ansvara för såväl den utåtriktade som interna kommunikationen.

Arbetsuppgifter
Vi behöver Dig som både strategiskt och praktiskt kan stödja våra grundorganisationer och förtroendevalda med kommunikativa frågor liksom att ansvara för partidistriktets kommunikationsinsatser. Du tar i samverkan med vår lokala styrelse och partistyrelsen initiativ till utspel och kampanjer och leder den lokala kommunikationsgruppen. Uppgiften innebär ansvar för och utveckling av partidistriktets annonsering och trycksaksproduktion, kampanjer, stöd till förtroendevalda samt ansvar för våra sociala mediekanaler. Tjänsten innebär även mycket mediekontakter. Då vi är en mindre arbetsplats ingår också andra gemensamma arbetsuppgifter.

Arbetstiden är oreglerad och en del av arbetet sker på kvällar och helger tillsammans med våra ideellt arbetande medlemmar. Vi ser gärna sökanden med annan etnisk bakgrund än svensk.

Kompetens
• Erfarenhet av att leda, organisera och utveckla verksamhet i idéburen organisation
• God förmåga att kommunicera såväl i tal som i skrift
• Erfarenhet av kampanjarbete
• God organisatorisk och strategisk förmåga
• Erfarenhet av mediekontakter
• Erfarenhet av kommunikation via webb och sociala medier samt material- & annonsproduktion
• God kunskap om partiets ideologi, sakpolitik, organisation och inre arbete

Beteendekompetenser
• Förmåga att arbeta såväl självständigt som i grupp
• Lätt för att samarbeta och att relatera till människor på ett lyhört sätt
• Förmåga och förståelse för ett konsultativt arbetssätt och ett folkbildningsperspektiv på kunskap
• Dela socialdemokraternas värderingar
• Är serviceinriktad och coachande

Meriterande
• Engagemang i och erfarenhet av praktiskt lokalt arbete i socialdemokraterna, fackföreningsrörelsen och/eller andra idéburna rörelser
• Körkort
• Engelska – mycket goda kunskaper i tal och skrift
• Övriga språkkunskaper

Om tjänsten
Kommunikationsombudsmannatjänsten är en fast tjänst tillsvidareanställning på heltid med 6 månaders provanställning. Placeringsort är Göteborg. Tjänsten är utlyst då nuvarande kommunikatör är tjänstledig för politiska uppdrag. Tillträdande efter överenskommelse. Lönen är individuell.

Kontaktperson för arbetsgivaren är tf förste ombudsman Claes Wennberg, tel 0708-146673, [email protected] Facklig kontaktperson är ombudsman Eva Olofsson, tel 0705-743003, [email protected] Kollektivavtal finns med Handelsanställdas förbund.

Skicka din ansökan så snart som möjligt, dock senast 13 maj 2019 till [email protected] Urval och intervjuer sker löpande och tjänsterna kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum.