Socialdemokraterna i Göteborg håller höstkongress om politik och organisation

Idag inleds Socialdemokraterna i Göteborgs årliga höstkongress. Under två intensiva dagar ska runt 200 ombud diskutera och ta beslut kring inte mindre än 99 olika motioner rörande Socialdemokraterna i Göteborgs politik och verksamhet.

Vid kl.10 inledde partidistriktets ordförande Mattias Jonsson kongressen. I sitt anförande lyfte han bland annat Socialdemokraternas budgetförslag för Göteborg 2020: ”Vi pekar ut en tydlig riktning: Satsningar på välfärden går före dyra privatiseringar och byråkrati. Vi sätter stopp för fler dyra privatiseringar inom exempelvis hemtjänst och äldreboenden, vi sparar in 310 miljoner kronor på byråkrati och väljer istället att satsa på skola och omsorg.”. Han berörde även högerstyrets misslyckande gällande vårdköerna och behovet av en ny politisk ledning för vården i Västra Götaland; ”Västra Götalands-regionen har längst kötid för att träffa en läkare på akuten i hela landet. Högerstyret har misslyckats, trots bättre förutsättningar än många andra regioner. Nyligen stod det dock klart att vi lyckats pressa högerstyret att öka anslagen till regionens sjukhus med drygt en kvarts miljard kronor. 80 miljoner kronor kommer Göteborg till del – det motsvarar kostnaden för 160 sjuksköterskor. Det är inte tillräckligt bra, men det är ändå en delseger för välfärden.”. Med orden ”Partivänner, vår politik gör skillnad. Denna politik börjar med er – det är ni som har idéerna och förslagen för framtidens Göteborg. Låt oss nu ha två dagar av livaktiga diskussioner om politik och organisation, sedan går vi ut och fortsätter göra allt vi kan för att förändra samhället.” öppnades därefter kongressen.

Kongressen är öppen för alla. Den hålls i Eriksbergshallen, Maskingatan 11. Kom gärna förbi! Mer information finner du här.

Vill du bli medlem och vara med och påverka Socialdemokraternas politik? Klicka här!