Satsning för arbetsro i skolan

Idag torsdag presenterade Socialdemokraterna ytterligare satsningar på läraryrket. Med en regering ledd av Stefan Löfven investeras det i skolan, elever och lärare. För Göteborg innebär detta ungefär 293 antal extratjänster. Det är viktigt för att skapa arbetsro i Göteborgs skolor.

Carin Jämtin, socialdemokraternas partisekreterare:

–       Vi är djupt oroade över utvecklingen i skolan. Det är en utveckling som vi tänker vända. Men för att få till en förändring behöver vi skjuta till pengar till kommunerna och det är vi beredda att göra.

–       För att höja resultaten i skolan måste lärare få ägna sig åt att vara lärare. Administrativa arbetsuppgifter tar allt mer av lärarnas tid. Därför föreslår vi 6000 extratjänster i skolan som ska avlasta lärarna samtidigt som personer som idag befinner sig i Fas 3 ska få möjlighet att utföra riktiga arbetsuppgifter.

Anna Johansson, riksdagskandidat och kommunalråd med ansvar för skolan:

–       De senaste åren har skolan utsatts för många tvära kast. Nu behövs inga nya experiment utan en regering som investerar i lärarna, eleverna och skolan.

–       Till den centrala satsningen om 200 nya lärare och 50 speciallärare och specialpedagoger möter vi upp med ytterligare 50 vilket gör att vi tillför 100 speciallärare och specialpedagoger till Göteborgs skolor. Viktigt är också med tidiga insatser där personalen jobbar med barnen direkt och inte är i behov av byråkratiska processer för diagnos.

Dagens löfte om 293 extratjänster i Göteborgs skolor är fundamental för att låta lärarna utföra sitt jobb. Man ska låta proffs vara proffs. Lärare ska arbeta med eleven ? inte vara upptagna med administration och prislistor. Det är så vi skapar arbetsro i Göteborgs skolor.