Sören Mannheimer har avlidit vid 82 års ålder

Sören Mannheimer, tidigare kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, har den 15 augusti avlidit, 82 år gammal.

Sören Mannheimer föddes den 2 februari 1934. Han var politiskt aktiv i kommunfullmäktige mellan åren 1971-1991 och i kommunstyrelsen mellan åren1971-1988. Dessutom var han kommunstyrelsens ordförande mellan åren 1985-1988 samt ledamot i partistyrelsen mellan åren 1969-1991.

Utöver sitt partipolitiska engagemang har Sören även bland annat suttit i Volvos styrelse och varit ordförande för fjärde AP-fonden.

När beskedet om Sörens bortgång kom fick kommunstyrelsens ordförande, Ann-Sofie Hermansson frågan om att säga några ord: ”Det är inte svårt att säga något gott om Sören. Han var otroligt intellektuell och hade en mycket tydlig ideologisk kompass. Men framförallt var han väldigt generös, man kände sig trygg runt honom. Efter att ha träffat Sören kände man sig alltid klokare och modigare. Jag kommer verkligen att sakna honom”.

Ett längre porträtt av Sören Mannheimer hittar du här

En officiell minnesstund kommer att hållas för Sören Mannheimer den 28 augusti kl 14.00 i Eriksbergshallen.

Partidistriktets expedition på Järntorget 8, kommer att hålla öppet fram till den 26 augusti  för kondoleans.