Sara Waldenfors, Socialdemokrater i svenska kyrkan, om påsken under Coronakrisen

Sara Waldenfors är sedan 2018 gruppledare för Socialdemokraterna i domkyrkopastoratets Kyrkofullmäktige. Hon arbetar som präst i Torslanda-Björlanda församling. Vi ställde några frågor i Corona-tider och inför påsken om hennes uppdrag och arbete.

Hur märker du av Coronatiderna i Kyrkopolitiken? Har Corona haft någon effekt på kyrkopolitiken så här långt?
Vi har i kyrkan fått fatta beslut som jag tror aldrig kyrkan i modern tid har gjort. Vi har inga offentliga gudstjänster just nu i majoriteten av våra kyrkor. I stället streamar vi dem så att de som önskar ändå kan få ”besöka” kyrkan. Det är viktigare än någonsin att kyrkorna finns till för människor för att inge hopp och framtidstro!

Vad tror du är viktigt att Socialdemokrater i Svenska Kyrkan gör under Corona-krisen? På vilket sätt kan vårt arbete förändras när krisen väl lägger sig?
Kyrkan har valt vägen att inte stänga ner utan att ställa om; att fortfarande finnas till för människor men på nya sätt. Här är det viktigt att våra insatser riktas rätt, till de som verkligen behöver vår hjälp och vårt stöd. Det vore underbart om det vi tog med oss ur denna kris är erfarenheten av att vi verkligen behöver varandra. Att vi kan skapa något fantastiskt där grunden är vårt ömsesidiga behov av gemenskap.

Det har varit väldigt tuffa veckor för stora delar av arbetarrörelsen: vid sidan givetvis av risken för folkhälsoaspekten och smittospridning så är det mycket varsel och stigande arbetslöshet. Vad tycker du som präst att vi partimedlemmar ska tänka på då?
Att vara rädda om sig och varandra i dessa tuffa tider. Visa lite extra omsorg, ring upp om du anar att en partikamrat har det tufft eller inte mår bra. De allra flesta av oss mår bra av att få prata av sig om sin situation. Du behöver egentligen inte fråga så mycket, det du behöver göra är att lyssna och på så sätt visa din omsorg. Ring hellre en gång för mycket och ring även om du inte vet vad du ska säga.

Nu är det påskhelg och det blir en annorlunda sådan. Många är oroliga för anhöriga av hälsoskäl. Dessutom kommer människor sakna sina anhöriga när släktmiddagar och resor riskerar ställas in. Vad tycker du vi kan göra för att det ska bli en så bra högtid som möjligt?
Självklart skall vi respektera de restriktioner som är uppsatta för vårt samhälle. Men utöver det så är det bara vår fantasi som sätter gränser för hur vi kan ta hand om varandra.

Ät påsklunch på länk. Om du inte är riskgrupp, ta en promenad med någon i solen. Bestäm dig för att ringa minst en person om dagen. Vet du att det finns många i din närhet som är ensamma eller om du själv känner dig ensam, ställ frågan om att prata i grupp på någon av alla de sociala plattformar som finns och hjälp dem som inte riktigt hänger med på hur man gör.

Om du inte är riskgrupp men fullt frisk och har tid över, finns det något du kan göra för att avlasta? Handla? Hämta barn för någon? Det är viktigt för oss människor att finna någon form av mening i tillvaron.

Omsorg är ett bra ord i dessa tider. Omsorg om dig själv och omsorg om andra.