S och LO ställer om 1 maj-firandet

I det allvarliga läge som Sverige befinner sig i just nu så är det absolut viktigaste att vi tar oss igenom detta som samhälle på bästa sätt. Vi måste alla ta vårt ansvar för att begränsa smittspridningen så mycket som vi kan. Med anledning av detta kommer Socialdemokraterna och LO i år att ställa om sitt 1 maj-firande. Ambitionen är att tal ska hållas digitalt av bland annat statsminister Stefan Löfven och LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson. LO och Socialdemokraterna i Göteborg kommer att stärka upp firandet i sina digitala kanaler, men formerna för detta är ännu inte bestämda.

”Det allra viktigaste att vi tar oss igenom denna kris som samhälle på bästa sätt. Vi måste alla göra allt vi kan för att minska smittspridningen. Första maj är samtidigt en mycket viktig dag för oss så jag tycker att det är jättebra att vi kan lösa det på detta sätt. Parollen för åtets första maj, ”Ett starkare samhälle” är ju samtidigt mer aktuell än någonsin.” säger Mattias Jonsson, ordförande för Socialdemokraterna i Göteborg.

”Just nu har vi en situation där många LO-medlemmar ser med oro på framtiden, många har redan blivit permitterade och varslade. Första maj är en dag då vi samlas och känner styrkan av varandra. Vi ser fram emot att samlas som vanligt, men i en ny form.” säger Christine Marttila, ordförande för LO Västsverige.