S-kvinnor i Biskopsgården växer så att det knakar!

Biskopsgårdens kvinnoklubb är en nystartad, relativt liten, men viktig S-förening i Biskopsgården. Samtidigt är det den S-förening som värvade flest under 2020 i relation till deras storlek. Därför ställde vi några frågor till föreningens ordförande Saida Hussein Moge för att sprida goda tips så att fler mindre S-föreningar kan värva sig större snabbt!

Biskopsgårdens Kvinnoklubb värvade flest i relation till sin storlek under 2020. Hur lyckades ni värva så många trots att ni inte är så många i föreningen?
När vi startare föreningen, för drygt ett år sen, så skrev Göteborgs-Posten om oss på kvinnodagen 8 mars. Då intervjuade de mig om vår nystartade förening här i Biskopsgården. Jag berättade då om min historia, varför jag blev aktiv i Socialdemokraterna och varför jag startade upp föreningen. Många mammor i området hörde då av sig till mig för att de kände igen sig i min berättelse. Vi fann varandra i engagemanget för våra barn, barnens förskolor och skolor. Sedan så ville de engagera sig i föreningen och vi har nu tillsammans skrivit motioner utifrån just detta engagemang.

Har du något tips på hur andra mindre föreningar kan värva sig stora?
Mitt främsta tips är att alltid ha öppna möten och att försöka få alla att ta med sig vänner till mötena! Sedan kan man ju alltid försöka komma med i den lokala tidningen eller om det finns en Facebook-grupp i området. Jag är själv också alltid noga med att prata gott om oss socialdemokrater med folk jag stöter på då och då. Efter några gånger så ställer jag tillslut frågan om de inte också ska gå med, det brukar funka.

Har du några egna värvningsknep?
Ja, vad jag menar att man ska prata med folk om är vad vi socialdemokrater har gjort bra och vad vi vill förändra. Att vara uppriktig, självkritisk och ärlig men också upplysa om att vi inte styr sjukvården eller verksamheter i kommunen. Man får inte heller glömma av att berätta att vi måste vara många för att få igenom våra förslag om bättre förskola, äldreomsorg osv.

Vilken roll har er kvinnoklubb i Biskopsgården? Känner folk till den och har den någon funktion för området?
Ja, vi mobiliserar mammor som nattvandrar i området. Vi utnyttjar också att vi i Biskopsgården har människor från nästan alla världens hörn. Vi har möten där vi pratar om varandras uppväxt. Det är ett fantastiskt sätt att lära känna varandra i föreningen och i området men också för att förstå varandra bättre.

Avslutningsvis, vad brukar ni ha för verksamhet? Något speciellt som du har märkt har fungerat?
Jag tycker den bästa verksamheten som vi har haft är möten kring trygghet och skolan. Det har lockat och engagerat många medlemmar samt boende i området.