S i Göteborgs internationella utskott i Göteborg fördömer Turkiets invasion i Syrien

Det är svårt att ta in det som sker i Syrien nu. Turkiets aggression skapar en akut humanitär kris i Syrien och är ett tydligt brott mot folkrätten. Många är de som drabbas. Spänningarna i vår omvärld ökar, och utgör en fara för säkerheten både i närområdet och i andra delar av världen. Kampen mot terrorismen som är så viktig sätts på spel. Instabiliteten i nordöstra Syrien leder till ett ökat lidande och försvårar för de redan viktiga hjälporganisationerna på plats.

Socialdemokraterna i Göteborgs internationella utskott fördömer Turkiets aggression i Syrien, och uppskattar den svenska regeringens tydlighet i frågan. Vi står fullt bakom förslaget om vapenembargo och kräver ett slut på upptrappningen och våldet. Vid Socialdemokraternas höstmöte i Göteborg om ett par veckor kommer vi att föreslå en insamling i solidaritet med det som nu sker. Där en del går till den akuta situationen i Syrien och den andra delen till goda krafter i det civila samhället som arbetar mer långsiktigt.

//Johan Büser, ordförande för Socialdemokraterna i Göteborgs internationella utskott

Socialdemokraterna i Göteborg stödjer Olof Palmes Internationella Centers insamling till stöd för ett fredligt och demokratiskt Turkiet. Läs mer här och swisha gärna ett bidrag till 1232406072!