Regeringens elpriskompensation – bra besked för vanligt folk!

I veckan presenterade regeringen ett stöd på mellan 300-6000kr till de två miljoner hushåll som är hårdast drabbade av de skenande elpriserna. LO Västsveriges ordförande Christine Marttila och Mattias Jonsson, ordförande för Socialdemokraterna i Göteborg samt riksdagsledamot i näringsutskottet, kommenterar:
– Inte minst hjälper stödet de många LO-medlemmar som bor i hus som har höga elräkningar. LO-medlemmar har ofta sämre ekonomiska marginaler och därför är de extra pengarna extra välkomna, säger Christine Marttila. Mattias Jonsson fyller i:
– Det här är en exceptionell situation som till stor del beror på höga gas- och kolpriser i Europa till följd bland annat av att Ryssland skruvat åt sina gaskranar. Det är bra att regeringen nu stöttar hushåll som drabbats av historiskt höga elräkningar som varit svåra att förutse. Vad vi i Sverige måste göra fortsatt är att bygga ut vårt elnät och öka vår produktion av el.
Christine Marttila avslutar:
– LO vill satsa på att bygga energisnåla småhus som LO-medlemmar har råd att bo i. Det bästa sättet att minska elräkningen och klimatpåverkan är att minska elförbrukningen.

Mer information om elpriskompensationen hittar du här: https://www.socialdemokraterna.se/nyheter/nyheter/2022-01-20-det-har-innebar-regeringens-stod-for-hoga-elpriser