Rödgrönt övertag i Göteborgsmätning

GP publicerar idag en undersökning gjord av Novus. 500 tillfrågade under perioden 14-19 augusti. Resultatet visar att det rödgröna blocket har ökat sedan valen 2010 men att Socialdemokraterna backar något. Många väljare är fortfarande osäkra och än är inget avgjort. Det är 18 dagar kvar till sista valdagen.

– Valet avgörs på valdagen, detta är bara en mätning. Det är ett litet urval och den är gjord tidigt i valrörelsen. Det är många osäkra, 20 procent har inte bestämt sig, säger Anna Johansson, riksdagskandidat för S i Göteborg.

– Det finns ett starkt stöd för ett fortsatt rödgrönt styre som investerar i utbildning och jobb.

– Det här visar att Göteborgsmoderaterna inte har lyckats vinna göteborgarnas förtroende för ett maktskifte. Det ser ut som de borgerliga partierna inte kan skapa majoritet, ens med stöd av Vägvalet och Sverigedemokraterna.

– Den här undersökningen visar också att vi socialdemokrater har en hel del kvar att göra för att nå ut med hur vi vill utveckla staden.

– Än är inget avgjort. Det är 18 dagar kvar till sista valdagen. Nu intensifierar vi samtalen med göteborgarna om hur vi bygger ett ännu bättre Göteborg för alla, säger Anna Johansson.

Läs mer på GPs hemsida.