Olle Ludvigsson: Sverige står enade med Belgien

Europa skakas återigen av ett terrorattentat. Bryssels flygplats och tunnelbanestationen Maalbeek angreps idag av gärningsmän som uppges tillhöra terrorsekten IS. – Vi fortsätter kampen för demokrati och mänskliga rättigheter, mot fundamentalism och förtryck, säger EU-parlamentariker Olle Ludvigsson (S) på plats i Bryssel.

– Jag hade precis kommit fram till Europaparlamentet när nyheterna nådde mig; än mer meningslöst våld, så nära in på. Helt vanliga människor, på väg till sina arbeten, hem och skolor, kom aldrig fram. Över 30 personer har mördats idag. På nytt tvingas vi se hur terrorsekten IS urskiljningslöst angriper människor. Ännu vet vi inte attackernas hela omfattning, men – jag vill förbehållslöst fördöma dessa fega attentat riktade mot demokratin och oskyldiga människors vardag. Idag går mina tankar till offrens anhöriga och hela det belgiska folket. Imorgon fortsätter vi kampen för demokrati och mänskliga rättigheter, mot fundamentalism och förtryck. Sverige står sida vid sida med Belgien i kampen mot terrorism.

Olle Ludvigsson (S)
Europaparlamentariker