Offensiv satsning för framtidens life science

Närmare 60 miljoner kronor tillförs under tre år till Bio Venture Hub, som ska fungerar som plantskola för forskningsföretag inom läkemedel och medicinteknik. Satsningen är ett samarbete mellan offentliga aktörer och privat näringsliv för fler företag inom life science.

Satsningen presenterades idag i en debattartikel i Dagens Industri, läs den här.

– Det är offensivt av BRG att vara med och bygga framtidens Bio Venture Hub. Det handlar om att bygga upp en infrastruktur, en plats där mindre företag inom life science är välkomna att flytta in och med hjälp av större företags infrastruktur och kompetens får en bättre chans att utveckla sina idéer och innovationer. Life science är en otroligt viktig framtidsbransch som både kan förbättra och förlänga liv men också skapa arbetstillfällen. Den här satsningen är viktig för att säkra branschens framtid i Göteborgsregionen, säger Anneli Hulthén, kommunstyrelsens ordförande i Göteborg (S).

Detta är en satsning för att skapa ett mer dynamiskt och konkurrenskraftigt ekosystem för life science i Skandinavien. Anläggningen i Mölndal öppnar upp kontor, labbutrymmen och andra faciliteter för akademiska grupper och biotech-bolag som kan dra nytta av AstraZenecas infrastruktur och kompetens inom forskning och utveckling.