Obligatoriskt gymnasium och CSN-lån till körkort

Idag presenterade Socialdemokraterna en satsning på en miljard kronor för obligatorisk gymnasieskola samt att det ska bli möjligt att ta CSN-lån till körkort.

– Vi ser väldigt tydligt att de ungdomar som inte går gymnasiet riskerar att hamna utanför samhället. I värsta fall för resten av sina liv. En obligatorisk gymnasieskola är en viktig investering, viktigare än fortsatta skattesänkningar. Detta är en välkommen satsning, säger Anna Johansson (S) kommunalråd med ansvar för skola och kandidat till riksdagen.

– Körkort är ofta ett krav för att kunna söka vissa jobb. De ungdomar som kommer från familjer med sämre ekonomi utesluts från delar av arbetsmarknaden när de inte har råd att ta körkort. Att ge CSN-lån till körkort är ett bra sätt att minska klassklyftorna, då får alla samma chans till att söka jobb, säger Anneli Hulthén (S), kommunstyrelsens ordförande i Göteborg.

Läs mer om satsningen här: http://www.socialdemokraterna.se/Pressrum/nyheter/Satsning-pa-gymnasieutbildning-for-alla/