Nytt lag ska vinna regionvalet 2018

När Socialdemokraterna i Västsverige valde sina gruppledare och ledamöter i regionens alla nämnder och styrelser var det en hel del nya namn som presenterades.

Till ny gruppledare för Socialdemokraterna i Västsverige valdes som väntat Helén Eliasson, Borås. Helén kommer att ta över efter Gert-Inge Andersson 1 januari 2015.

– Jag är väldigt glad och stolt över att få jobba tillsammans med så många duktiga politiker. De kommer att göra oppositionsjobbet på ett utmärkt sätt och vi har nu några år på oss att förbereda oss att komma tillbaka till styrande ställning igen, säger Helén Eliasson.

Riksdagsledamot Jörgen Hellman (S) är ordförande för Socialdemokraterna i Västsverige.

– Nu laddar vi inför en mandatperiod i opposition i regionpolitiken. Men vi tar också avstamp för att skapa ett vinnande lag i nästa val och ser även ännu längre fram. Jag är väldigt stolt att vi valt så många duktiga företrädare för vårt parti idag, säger Jörgen Hellman.
Helén Eliasson och Jörgen Hellman

I Regionstyrelsegruppen, som består av de som föreslås till regionråd och ersättare i regionstyrelsen, presenterades Håkan Linnarsson, Göteborg som nytt regionråd. Håkan Linnarsson har en lång och gedigen politisk bakgrund och har bland annat varit ordförande i Hälso- och Sjukvårdsnämnden i Östra Göteborg. Övriga ledamöter är från första januari Lena Hult, Alingsås, Karin Engdahl, Uddevalla, Alex Bergström, Falköping och förstås Helén Eliasson, Borås.

Bland ersättarna var det många nya namn.
Jim Aleberg, Alafors, Lena Malm, Göteborg, Patrik Karlsson, Mölndal och Anne-Charlotte Karlsson, Töreboda är alla nya som ersättare i regionstyrelsen. Claes Redberg, Tranemo är kvar som ersättare i regionstyrelsen.

– Jag har haft uppdrag inom kollektivtrafiken länge, både i Göteborg och i regionen och det ska bli jättekul att få jobba ännu mer med de frågorna, säger Lena Malm som också kommer att bli Socialdemokraterna i Västsveriges gruppledare i Kollektivtrafiknämnden

Gert-Inge Andersson som lämnar regionstyrelsen vid årsskiftet kommer inte att bli sysslolös. Förutom att sitta kvar i regionfullmäktige blev han också utsedd till gruppledare i Alingsås sjukhus styrelse och kommer även ingå i Film i Västs styrelse.

– Film i Väst ligger mig varmt om hjärtat eftersom jag var nära verksamheten från uppstartsskedet när jag var kommunalråd i Trollhättan. Det ska bli jättekul att få vara delaktig i nästa steg av Film i Västs utveckling, säger Gert-Inge Andersson.

Ny tegionstyrelsegrupp

Regionstyrelsegruppen. Fr.v. Gert-Inge Andersson, Lena Malm, Per Tenggren (ordförande i fullmäktigegruppen), Claes Redberg, Håkan Linnarsson, Helén Eliasson, Patrik Karlsson, Lena Hult, Karin Engdahl, Alex Bergström. Saknas på bilden gör Anne-Charlotte Karlsson. 1 januari 2015 lämnar Gert-Inge Andersson och ersätts av Jim Aleberg.

Formellt är det Regionfullmäktige som väljer nya ledamöter till nämnder och styrelser i slutet av november. Ny regionstyrelse utses på tisdag 21 oktober.

Nedan följer en uppräkning på gruppledare i de största nämnderna och styrelserna.
Hela listan på valda ledamöter för Socialdemokraterna i Västsveriges ledamöter hittar du här.

Regionfullmäktiges presidium, Per Tenggren, Göteborg
Regionstyrelsen, Helén Eliasson, Borås
Hälso- och sjukvårdsstyrelsen, Jim Aleberg, Alafors.
Kommittén för folkhälsofrågor, Håkan Linnarsson, Göteborg
Kommittén för rättighetsfrågor, Peter Legendi, Götene