Viktoria nytt oppositionsråd för S

Valkommittén för Socialdemokraterna i Göteborg har nominerat Viktoria Tryggvadottir som nytt kommunalråd i kommunstyrelsen. Hon kommer främst att arbeta med frågor som rör stadsbyggnad, infrastruktur och miljön.

– Min absolut viktigaste fråga kommer att bli bostadsbristen. Vi lämnade efter oss den högsta byggtakten på 40 år. Den ska upprätthållas så att vi bygger fler bostäder som folk har råd med, i områden där alla kan känna sig trygga. Göteborg växer snabbt, men utvecklingen måste komma alla till del, inte bara några få, säger Viktoria Tryggvadottir.

Det nya oppositionsrådet har ett långt samhällsengagemang med en bakgrund inom socialt arbete. Hon har arbetat som stadssekreterare under de tidigare S-ledarna i Göteborgs kommunstyrelse, under Karin Wanngård (S), tidigare finansborgarråd i Stockholm samt inom LO. Nu senast har Tryggvadottir arbetat på Socialdemokraternas kansli vid Järntorget och sitter sedan valet i Kommunfullmäktige men är också gruppledare i Västra Göteborgs stadsdelsnämnd. Men den gedigna erfarenheten är bara ett skäl till varför Socialdemokraterna har valt att lyfta fram 32-åringen från Västra Göteborg som oppositionsråd:

– Göteborgarna förtjänar ett modernt och trovärdigt alternativ till det svaga högerstyrets nedskärningspolitik. Viktoria är oerhört kompetent, men hon tillhör också en ny generation politiker med nya perspektiv. Det kommer vara en styrka i den modernisering vårt parti står inför, säger Marina Johansson, gruppledare för S i Göteborgs kommunstyrelse,

Hon efterträder Shahbaz Khan, som tidigare aviserat sin avgång, och gör sin sista dag som kommunalråd den 30 april.

–  Det känns väldigt bra att lämna över till Viktoria. Hon är precis den typ av modern ledare som behövs i Göteborg. Viktoria är stark, tydlig och hela tiden med alla göteborgares och stadens bästa för ögonen, säger Shahbaz Khan.

Sedan Socialdemokraterna efter valet gick i opposition har de haft en intensiv debatt om partiets framtid i Göteborg. Nyligen valde de, i ett öppet val mellan fem kandidater, riksdagsledamoten Mattias Jonsson till ny ordförande. Den 10 juni väljer de även en ny gruppledare i kommunstyrelsen.

– Det händer mycket både i stan och i vårt parti. Vi ska stärka vårt förtroende bland göteborgarna, driva en tydlig socialdemokratisk politik samtidigt som vi behöver upparbeta bra relationer till andra partier. Det kräver att vi som parti och vår politik fortsätter utvecklas. Jag är enormt hedrad och tacksam över att få vara med och driva den utvecklingen, säger Viktoria Tryggvadottir.