Moderaterna tar inte ansvar för Sverige

Gunilla Carlsson (S)För Moderaterna är stora skattesänkningar för de som tjänar mest en ryggmärgsreflex. Men de löser varken bristen på jobb eller bostäder, skriver riksdagsledamöter Shadiye Heydari (S) och Gunilla Carlsson (S).

400 000 svenskar står idag utan ett jobb att gå till. Hundratusentals människor, särskilt ungdomar, tvingas bo under osäkra former på grund av bristen på bostäder. Skolresultaten är låga och matchningsproblemen på arbetsmarknaden stora. För att lösa dessa stora samhällsutmaningar investerar samarbetsregeringen i mer kunskap i skolan, satsar på fler växande företag i nya branscher och tar till kraftfulla åtgärder för att bygga bort bostadsbristen. Hur möter Moderaterna dessa framtidsutmaningar?

Inga egna lösningar

Jo, med skattesänkningar och nedskärningar, vilket framgår av Göteborgsmoderaternas inlägg på GP Debatt om sitt partis budgetförslag. Moderaterna avvisar regeringens politik för fler jobb och bättre välfärd ? men utan att kShadiye Heydari (S)omma med egna lösningar. Det är inte att ta ansvar för Sverige. Vårt land behöver inte en budget där skattesänkningar för de mest välmående och nedskärningar som drabbar de mest utsatta prioriteras över satsningar på barnens skola, byggandet av klimatsmarta hyresrätter och fler händer i omsorgen.

Trots att Moderaterna före valet sa att det var slut med skattesänkningar är det just detta som föreslås nu. För Moderaterna är stora skattesänkningar för de som tjänar mest en ryggmärgsreflex.

Vi har sett resultatet av den moderata politiken förut. Åtta år av förslag som dessa gav oss ett Sverige med sämre välfärd, fallande kunskapsresultat i skolan, massiv bostadsbrist och skyhög arbetslöshet. Samarbetsregeringen har ambitionerna ställda högre än så.

Krävs aktiv näringspolitik

För att hela Sverige ska leva och växa krävs en aktiv näringspolitik. För att lösa matchningsproblemen inför samarbetsregeringen en rätt till komvux och ökar antalet platser på yrkesvux.

För att nå målet om EU:s lägsta arbetslöshet år 2020 krävs ett kunskapslyft och kraftfulla satsningar på bostäder, jobb och skola. Lösningen är inte skattesänkningar i miljardklassen. Lösningen är inte den misslyckade politik som svenska folket har tackat nej till. Lösningen är inte nedskärningar i en tid när Sverige behöver investera och växa.

Med samarbetsregeringens budget tar vi oss an framtidsutmaningarna ? i stället för att blicka bakåt. När Socialdemokraterna satsar på ekonomisk utveckling och framtidens jobb, står Moderaterna stilla. Tillsammans bygger vi ett bättre Sverige. För alla.

Shadiye Heydari (S)
Gunilla Carlsson (S)