Mattias Jonsson, ordförande för S i GBG, om dagens besked

Sedan V, SD, M och KD för en vecka sedan gjorde gemensam sak och röstade bort regeringen befinner sig Sverige i ett allvarligt läge, med en politisk kris ovanpå den pandemi som ännu inte är över och med en ekonomi som behöver återstartas. Dagens besked från Stefan Löfven om att det blir talmansrundor istället för extra val är klokt. Sverige behöver stabilitet i detta läge. Då är det upp till oss folkvalda att lösa det här. Ett extra val skulle bara förlänga den politiska turbulensen.

Nu behöver flera partier lätta på sina låsta positioner för Sveriges bästa. Att styra landet med det komplicerade parlamentariska läge vi har i dag har krävt stor förmåga till samarbete hos partierna. Det måste gå att hitta en väg även framåt.

Nu behöver vi hitta en lösning som är bra för Sverige. En lösning som gör att vi kan fortsätta stärka välfärden, öka tryggheten på gator och torg, hantera pandemin och återstarta landets ekonomi.

Mattias Jonsson
Ordförande för Socialdemokraterna i Göteborg och riksdagsledamot