Man ska ha råd att vara sjuk

Nu får 18 500 västragötalänningar råd att vara sjuka. Måndagen den 1 februari kan benämnas som en supermåndag. Utöver andra tunga välfärdsreformer blev ett viktigt socialdemokratiskt vallöfte verklighet. Äntligen avskaffas den bortre tidsgränsen i sjukförsäkringen. Det är ett avgörande steg för en mer trygg, effektiv och förutsägbar sjukförsäkring skriver riksdagsledamot Shadiye Heydari.

Bara i Västra Götaland har inte mindre än 18 500 utförsäkringar skett mellan januari 2010 och oktober 2015. I hela Sverige handlar det om hela 107 490 personer. Ofta är det en kvinna i ett kontaktnära yrke. En socialsekreterare, lärare eller sjuksköterska. En mamma, syster eller dotter. Vi socialdemokrater anser att det bakom varje siffra finns en människa, i motsats till linjen som drivits av den borgerliga politiken.

Försämringarna i sjukförsäkringen är en av de borgerliga partiernas mest kontroversiella och kritiserade reformer. Men förutom att den borgerliga utförsäkringspolitiken inte bara var kostsam och inhuman, var den även ineffektiv. Faktum är att majoriteten av de utförsäkrade har återvänt till sjukpenning, och fler än 10 000 personer har utförsäkrats mer än en gång. Det är inte särskilt förvånande.

Sjukdomar kan omöjligt anpassas efter tidsgränser. Sjuka blir inte friskare för att de blir fattigare. Därför ska den bortre gränsen i sjukförsäkringen nu bort.

Utmaningen med den ökande ohälsan och de stigande sjuktalen är högt prioriterat av den socialdemokratiskt ledda regeringen. Socialdemokraterna väljer att satsa på det vi vet ger resultat. Genom åtgärdsprogram och planerade insatser som handlar om långsiktigt och förebyggande arbete samt rehabilitering ska färre behöva bli sjuka.

Målet är färre sjukskrivningar och ett betydligt lägre sjukpenningtal på maximalt 9 dagar år 2020. Det genererar enligt våra beräkningar 14 miljarder som i stället kan investeras i jobb, skola och välfärd. Nu vänder vi utvecklingen med en politik som investerar i det som bygger Sverige starkt.

Vi socialdemokrater ser det som självklart att alla som kan ska arbeta. På samma sätt är det lika självklart att den som är sjuk ska ha tillgång till en trygg försäkring som möjliggör en snabb rehabilitering och ekonomisk trygghet. Nu får 18 500 västragötalänningar råd att vara sjuka. Ingen ska behöva lämna sitt hem på grund av att man haft oturen att bli sjuk.

Shadiye Heydari, riksdagsledamot (S) för Göteborg

.