M beroende av SD

Fredrik Reinfeldt har fått beröm för sin kompromisslösa hållning mot Sverigedemokraterna. Men det är i retoriken. I praktiken kör han regeringen med SD i baksätet.

De borgerliga har styrt i minoritet sedan valet 2010. De ser inte ut att göra ett bättre val i år. Senaste opinionssiffrorna ger dem ett stöd runt 37 procent. Med risk för att något av regeringspartierna åker ur riksdagen är det uppenbart att det enda alternativ de kan erbjuda är en minoritetsregering.

För att då få majoritet för sina förslag återstår bara att söka stöd av Sverigedemokraterna. Det är så man gjort hittills och det är en realitet man som väljare måste ta ställning till. Vill man riskera att få en svag borgerlig minoritetsregering som klänger sig fast vid makten med hjälp av Sverigedemokraterna?

Så sent som i höstas stödde Sverigedemokraterna den enskilt största satsningen i den borgerliga regeringens budgetproposition 2014 – det femte jobbskatteavdraget. Det var först efter att Jimmie Åkesson givit Reinfeldt sitt medgivande som förslaget presenterades för riksdagen. Sverigedemokraterna röstade då med den borgerliga regeringen för att ytterligare öka skillnaden mellan skatt på arbete och pension.

Tittar man närmare på förhållandet ser man att när de rödgröna driver en fråga gemensamt så röstar Sverigedemokraterna med regeringen i nio fall av tio. Det handlar om allt från arbetsmarknadspolitik till att SD stödde regeringens förslag om RUT-avdrag för privat läxhjälp. Listan kan göras lång. Regeringen har under denna mandatperiod fått igenom sin politik tack vare Sverigedemokraterna.

Skräckscenariot är att en sargad borgerlighet efter valet griper halmstrået att bilda regering med stöd av ett styrkt SD i riksdagen. Vilka krav kommer Åkesson att ställa i det läget ? och kommer Reinfeldt att vara beredd att stå emot till priset av regeringsmakten och statsministerposten?

Vi kan undvika att Sverige får en blåbrun sörja till regeringsunderlag efter den 14 september. Men då krävs det att man röstar för en regeringsbildare som är beredd att söka samarbete över blockgränsen om olyckan skulle vara framme och SD blir tungan på vågen ? allt för att förhindra att främlingsfientliga högerextremister får inflytande över svensk politik. Den regeringsbildaren finns. Han heter Stefan Löfven och leder Sveriges största parti Socialdemokraterna ? en garanti mot Sverigedemokratiskt inflytande.

Gunilla Carlsson, riksdagskandidat för S i Göteborg
Mattias Jonsson, riksdagskandidat för S i Göteborg