Ludvigsson: Sverige behöver mer Europa, inte mindre

Den 9 maj varje år uppmärksammas Europadagen, till minne av Robert Schumans deklaration om att ett enat Europa för att bevara freden efter andra världskriget. Schuman var Europaparlamentets första ordförande. Hans deklaration är lika aktuell idag som då, menar Europaparlamentariker Olle Ludvigsson från Göteborg.
– Tillsammans kan vi bygga en union som förstärker det som binder oss samman, säger Olle Ludvigsson.

Den nionde maj varje år uppmärksammas Europadagen. Årets firande sker mot bakgrund av en situation där samarbetet i Europa står inför svåra prövningar, just när det behövs som allra mest. I höstas såg vi hur brist på europeiskt samarbete och samsyn ledde till att den socialdemokratiskt ledda regeringen tvingades fatta ett antal tuffa men nödvändiga beslut. Det är uppenbart att framtidsutmaningarna endast kan lösas gemensamt. För att komma åt de skattesmitare som hotar den svenska modellen – mer Europa. För att skapa en långsiktig och human flyktingpolitik – mer Europa. För att kriget aldrig igen ska få hota freden – mer Europa. Tillsammans kan vi bygga en union som förstärker det som binder oss samman.

Olle Ludvigsson (S)
Europaparlamentariker