Löfven och Attenius: Så skapar vi ett starkare och tryggare samhälle

Göteborg och Sverige har stora utmaningar. Välfärden behöver större resurser och fler anställda samtidigt som gängkriminalitet sprider otrygghet på många håll.

Välfärdens hjältar behöver fler kollegor och bättre villkor. Under dagen besökte statsminister Stefan Löfven tillsammans med Jonas Attenius (S), oppositionsråd i Göteborg, och Mattias Jonsson (S), ordförande för socialdemokraterna i Göteborg fackförbundet Kommunal för att diskutera utmaningarna med välfärdsarbetare. Flera undersköterskor vittnade om att det är en daglig kamp att klara arbetsuppgifterna på grund av bristen på medarbetare. Statsministern var tydlig med att han och Socialdemokraterna ser problemen och att regeringen skjuter till rekordmycket resurser till välfärden men att mer behövs. Han var dock även tydlig med att riksdagen har en högermajoritet vilket gör att Socialdemokraterna inte har möjlighet att genomföra alla de reformer och satsningar som de ser som nödvändiga. För att effektivare kunna ta tag i utmaningarna behövs fler socialdemokrater i riksdagen och andra beslutande församlingar var ett tydligt budskap.

Jonas Attenius (S), oppositionsråd och Mattias Jonsson (S), riksdagsman och ordförande för S i Göteborg

Problemen med gängkriminalitet och växande otrygghet stod i centrum när resan därefter gick till polisen. 1 av 6 göteborgare undviker att gå ut ensamma kvällstid i sitt närområde. Denna otrygghet är oacceptabel och ett målmedvetet arbete pågår för att ta kontroll över denna utveckling. ”Vi har infört ett femtiotal straffskärpningar som riktar sig enbart till den organiserade brottsligheten, polisens resurser ökar, vi utbildar fler poliser, de får bättre verktyg och det tänker vi fortsätta med, för gängkriminaliteten ska knäckas.” sade statsministern efter mötet med polisen.

Jonas Attenius var tydlig efter de två besöken: ”Välfärdsarbetarna behöver fler kollegor och bättre villkor. Enbart så kan vi säkra en trygg och tillgänglig välfärd för alla. Lika självklart är det att du ska känna dig trygg i hela Göteborg hela dygnet. Därför har vi lagt förslag om ett batteri av trygghetsskapande åtgärder. Det handlar om fler kameror på särskilt utsatta platser, att anställa lokala trygghetsvärdar, insatser mot hedersförtryck och extremism och satsning på unga mäns sysselsättning”.