Kommentarer från Göteborg om valet i USA

Donald Trump har valts till USAs 45e presidient. Här är några göteborgskommentarer.

Anna Johansson, ordförande för socialdemokraterna i Göteborg:

Jag hade hoppats på ett annat resultat, men känner ändå stor tillförsikt om att vi kommer att hantera den här situationen precis som vi alltid gör det bästa av varje givet läge.

I likhet med många andra känner jag naturligtvis oro. Dels för vad valresultatet kommer betyda för det internationella samarbetet, inte minst på miljö- och frihandelsområdet. Dels för hur den politiska kommunikationen i valrörelsen riskerar förflytta gränsen för vad som går att säga i det offentliga samtalet. Samtidigt måste vi se att vi som politiker – och som medborgare – har ett stort gemensamt ansvar i båda dessa avseenden.

Sverige har en god relation med USA och ska fortsätta med det, liksom vi ska fortsätta driva på för ökad jämlikhet, jämställdhet, globalt miljöarbete och en god ekonomisk utveckling som kommer alla till del.

Riksdagsledamot Mattias jonsson:

Det känns bedrövligt samtidigt som vi inte får ge upp hoppet om en bättre värld. Polariseringen och ytterligheternas politik måste brytas. Utvecklingen är mycket farlig. Det blir nu svårare med Trump. Samtidigt hoppas jag att det kan skapas nya positiva krafter mot fördummande av svåra politiska utmaningar. Väljarna förtjänar bättre.

Riksdagsledamot Gunilla Carlsson:

Om jag ska vara ärlig känner jag just nu en förtvivlan och oro över att en person som lovar enkla lösningar, hat och främlingsfientlighet, ska inta en så viktig position. När det istället hade behövts en politik för minskad orättvisa och solidaritet.

Riksdagsledamot Johan Büser:

Att idag vakna upp till beskedet att Donald Trump blir USA:s 45:e president känns overkligt. När nu förtroendet för politikens kraft att förändra svajar måste vi som tror på ett mer jämlikt och demokratiskt samhälle kavla upp armarna och arbeta ännu hårdare för de idéer som vi tror på. Det finns inget alternativ. För det är faktiskt oss människor och vår gemensamma framtid som det handlar om. Läs Johans blogg om valet

Hade Trump kunnat vinna i Sverige frågar Johan i en debattartikel publiceras på GP debatt 10 november.

Riksdagsledamot Shadiye Heydari:

Jag hade velat se Hillary Clinton som president. Nu känner jag bara oro. Samtidigt får jag gratulera Donald Trump.

.