Internationella utskottet för S i Göteborg fördömer attack mot riksdagsledamöter

Demokratin är tyvärr på reträtt i ett flertal länder runtom i världen. Turkiet är dessvärre ett av dem. Vi beklagar denna utveckling, framförallt för det turkiska folkets skull. I slutet av maj attackerades fyra socialdemokratiska ledamöter av Sveriges Riksdag (Serkan Köse, Sultan Kayhan, Kadir Kasirga och Roza Güclu Hedin) av turkisk regimtrogen media. De utpekades som terrorister, separatister och landsförrädare. Det har i sin tur lett till otäcka och oacceptabla påhopp i sociala medier.

Internationella utskottet för Socialdemokraterna i Göteborg fördömer denna oacceptabla attack och vi vill rikta vårt stöd till de fyra riksdagsledamöterna. Ingen ska tro att regisserade påhopp ska göra att svensk socialdemokrati förändrar sin syn på folkrätt, demokrati eller press- och yttrandefrihet. Vi kommer aldrig acceptera att folkvalda ledamöter i Sveriges riksdag utsätts för trakasserier eller hot. Svensk socialdemokrati står bakom de som kräver demokratisk förändring.

Internationella utskottet för Socialdemokraterna i Göteborg