Insamling till förmån för de drabbade i Jemen

I samband med vår höstkongress i helgen anordnade vi en insamling till förmån för Röda korsets arbete i Jemen. Den samlade in 7210 kronor och traditionsenligt så går partidistriktet in och dubblerar den summan. Stort tack till er som bidrog.

Så här beskriver vårt internationella utskotts ordförande Johan Büser situationen i landet:

”Jemen har blivit utpekat som det värsta landet i hela världen för ett barn att växa upp i och där råder en humanitär kris sedan några år tillbaka. Sverige har ett stort engagemang i frågan och vår utrikesminister Ann Linde har även besökt Jemen vid ett par tillfällen. Vi har också växlat upp biståndet via Sida för humanitära insatser, för att stärka mänskliga rättigheter och för att upprätthålla viktiga samhällsfunktioner.”

Så här beskriver Röda korset situationen i Jemen och hur de arbetar på plats:

”Den senaste åren har allt fler barn och vuxna i Jemen drabbats av matbristen som råder. Om hungerkrisen fortsätter kan över två miljoner små barn och en miljon kvinnor (som är gravida eller som nyligen har fött barn) drabbas av akut undernäring i år. Vi är på plats för att människor ska få mat, rent vatten och vård. Läget är mycket svårt och coronaviruset gör livet än mer utmanande för människor. Vi kämpar för att lindra effekterna av pandemin och driver bland annat ett fältsjukhus för patienter som insjuknat, delar ut skyddsutrustning till personal och ser till att människor som sätts i karantän får hygienkit, filtar och något att äta.”

Vill du veta mer och Röda korsets arbete eller vill bidra, läs mer på https://www.rodakorset.se/vad-vi-gor/lander-vi-arbetar-i/jemen/