Högerstyrets dubbelstöt mot barnfamiljernas plånböcker

I dagarna avslutar de flesta sina semestrar. Många föräldrar har vridit och vänt på kronorna för att kunna ge sina barn en rolig och givande sommar och hushållsekonomin är såhär i slutet av sommaren inte den bästa. I detta läge möter många av Göteborgs barnfamiljer en kostnadschock till följd av högerstyrets politik:
• På måndag chockhöjs biljettpriserna i kollektivtrafiken. T.ex. blir ett månadskort hela 135kr dyrare.
• Från och med i år tas förskoleavgift ut även för juli trots att förskolorna är stängda då. På grund av en miss skickades inte fakturorna ut i tid, istället kommer dubbla fakturor nu i augusti. Månadsavgiften för förskolan kan vara uppemot 1425kr.

För många barnfamiljer blir dessa plötsliga utgiftsökningar svåra att hantera. Samtidigt vill högerstyret genomföra dyra privatiseringar av våra gemensamma tillgångar trots att det folkliga stödet för detta är lågt. Vi socialdemokrater tycker det är fel att låta barnfamiljerna betala notan för högerns privatiseringspolitik!