Hårdbantningen av Arbetsförmedlingen skapar kaos

Offentliga investeringar och en aktiv arbetsmarknadspolitik leder till lägre arbetslöshet och bättre omställning och matchning. Tyvärr försvåras det av att M/KD- budgeten för 2019 i riksdagen röstades igenom med stöd av SD.

Anna Johansson och Gunilla skriver om arbetsförmedlingen i ETC. Läs mer här.

”Konsekvenserna av M:s och KD:s högerpolitik är tydlig och kommer att slå särskilt hårt mot glesbygdskommunerna. Enskilda individer i redan utsatta positioner kommer hamna i kläm. De stora förlorarna är de orter som har högst arbetslöshet.

Nu har vi ett nytt politiskt läge. Samtidigt som budgeten innebär stora nedskärningar har vi en överenskommelse mellan fyra partier som innebär att Arbetsförmedlingen ska reformeras i grunden och myndighetens roll kommer att förändras. Det är en tuff utmaning men Socialdemokraterna är garanten för att reformeringen av Arbetsförmedlingen genomförs på ett sätt som garanterar kvaliteten och förhindrar ett storskaligt privatiseringsexperiment.

Vi socialdemokraterna har höga ambitioner för arbetsmarknadspolitiken, oavsett hur formerna för Arbetsförmedlingens arbete kommer ser ut.”