Högerpolitiken i EU har nått vägs ände

Vi står upp för frihandel och fri rörlighet. Men den fria rörligheten i EU ska inte bli ett verktyg för osund konkurrens och lönedumpning, utan en väg mot ökad handel och ömsesidigt utbyte, skriver Olle Ludvigsson (S), Anneli Hulthén (S) och Karl-Petter Thorwaldsson (LO).

Vi talar oss varma för jobben. För vi vet att det finns så många människor som inget hellre vill än att få ett jobb att gå till. Arbetskamrater och rutiner. Nu har högern styrt i drygt 15 år i EU och åtta år i Sverige. Oavsett om regeringen själv är nöjd så talar verkligheten mot Moderaterna. Arbetslösheten är för hög.

Det är en verklighet där över 400 000 i Sverige är arbetslösa. Skolresultaten faller i undersökning efter undersökning. Klyftorna ökar i samhället och försämringarna i a-kassan och sjukförsäkringen leder till att fler tvingas till försörjningsstöd runt om i landets kommuner. Samtidigt står Moderaterna upp för en ordning där svenska arbetsmarknadsmodellen gröps ur. Odrägliga arbetsvillkor och lönedumpning har blivit vardag.

Inget verktyg för lönedumpning

Samma politik har präglat EU i drygt 15 år. Det är dags för förändring. För oss är det viktigt med ordning och reda på arbetsmarknaden. Socialdemokratin står upp för frihandel och fri rörlighet. Men den fria rörligheten i EU ska inte bli ett verktyg för osund konkurrens och lönedumpning, utan en väg mot ökad handel och ömsesidigt utbyte.

Tillsammans med högern i Europa vill Moderaterna fortsätta den passiva linje som förvärrat jobbkrisen i Europa. Det politiska utbudet för Moderaterna är nämligen snålt. Det finns bara en lösning på alla problem ? skattesänkningar. Det håller inte. Europa och Sverige behöver en offensiv jobbpolitik med fokus på kunskap och investeringar. Men också aktiva arbetsmarknadsåtgärder och rättvisa villkor på arbetsmarknaden.

Unga ska jobba eller studera

Vi Socialdemokrater vill göra verklighet av EU:s gemensamma ungdomsgaranti. Unga ska jobba eller studera ? inte vara långtidsarbetslösa. Vi vill skärpa garantitiden till 90 dagar ? i Sverige och i EU.

Vi måste kavla upp ärmarna och tillsammans få Europa på fötter. Rätt prioriteringar, en väl fungerande inre marknad och stark efterfrågan i EU gynnar företagen. På så sätt kan rätt politik i EU skapa förutsättningar för fler jobb.

Den 25 maj är det val till Europaparlamentet. Din röst avgör framtiden. Rösta på Socialdemokraterna.

Olle Ludvigsson (S), ledamot i och kandidat till Europaparlamentet
Anneli Hulthén
(S) kommunstyrelsens ordf Göteborg
Karl-Petter Thorwaldsson ordförande LO

Även publicerad på GP debatt.